Netflix introduceert AI-gegenereerde advertenties tijdens streams vanaf 2026

Nieuws
maandag, 19 mei 2025 om 11:31
ad
Netflix voegt zich bij andere streamingdiensten in het testen hoeveel en welk soort advertenties abonnees bereid zijn te accepteren in ruil voor lagere prijzen. Dat meldt Mediaplaynews. 

Netflix introduceert AI-gegenereerde advertenties

Tijdens zijn tweede jaarlijkse presentatie voor adverteerders kondigde de streaminggigant aan interactieve advertenties te introduceren die tijdens het pauzeren of halverwege een programma verschijnen, en die gebruikmaken van generatieve AI. Abonnees kunnen deze nieuwe advertentieformaten verwachten vanaf 2026.
“Netflix-leden besteden evenveel aandacht aan midroll-advertenties als aan de series en films zelf,” zegt Amy Reinhard, president advertising bij Netflix, volgens het platform.
Netflix begon in juli 2024 met het testen van pauze-advertenties, aldus The Verge.

Abonnementen met ads

De abonnementsvorm met advertenties is in november 2022 gelanceerd. De streamingdienst meldt dat dit abonnement inmiddels 94 miljoen abonnees heeft, vergeleken met de 300 miljoen totale abonnees die het bedrijf in januari meldde.
Dat aantal betekent een stijging van 34 procent ten opzichte van november. Volgens Netflix kiest de helft van de nieuwe abonnees voor de optie van $8 per maand met advertenties, in plaats van de advertentievrije versie die begint bij $18 per maand.
Reinhard stelt tegenover adverteerders dat deze advertentie-abonnees gemiddeld 41 uur per maand op Netflix doorbrengen.
De nieuwe advertentieformaten volgen op de lancering van Netflix’ eigen advertentieplatform in de VS in april. Het platform werd eerder al in Canada uitgerold, en zal volgens The Verge tegen juni wereldwijd beschikbaar zijn.

Verdubbelen advertentie inkomsten

Netflix beschouwt zijn advertentietak nog als een vroege fase, wat betekent dat klanten kunnen rekenen op een versnelling van de advertentieactiviteiten in de komende jaren. Het bedrijf wil in 2025 zijn advertentie-inkomsten verdubbelen.
“De fundamenten van onze advertentiebusiness zijn gelegd, en vanaf nu zal de voortgang alleen maar sneller gaan,” zei Reinhard vandaag.
Netflix-abonnees bevinden zich daarmee in hetzelfde schuitje als vrijwel alle andere streaminggebruikers, die steeds vaker met advertenties te maken krijgen. Zo kondigde Amazon deze week nog contextuele pauze-advertenties en interactieve koopadvertenties aan voor Prime Video. Ook kijkers via webgebaseerde tv’s krijgen te maken met vernieuwende vormen van reclame, zoals bij LG’s webOS-software, die advertenties integreert die naar verluidt emoties van kijkers analyseren.