Dit jaar krijgt het Regio Songfestival voor het eerst een veertiende jurylid: Robin, een non-binair figuur met een volledig door kunstmatige intelligentie gegenereerd karakter. In een poging om het festival nieuw leven in te blazen introduceert de organisatie deze “moderne twist”, naast de bestaande vakjury’s van de dertien regionale omroepen.
Wat doet Robin?
Robin gaat de liedteksten van de deelnemende nummers analyseren en punten toekennen op criteria zoals authenticiteit, verrassend karakter en het regionale karakter van het nummer.
In tegenstelling tot de menselijke juryleden baseert Robin zich niet op publieksreacties, stageperformance of imago, maar zuiver op tekstuele kenmerken.
Volgens Arthur Marres, bedenker van het project en verbonden aan Omroep Brabant, kan AI nog geen live optreden beoordelen, fouten in danspasjes of het vergeten van tekst zal de virtuele jury niet herkennen.
Marres benadrukt dat de andere jury’s in sommige gevallen beïnvloed kunnen zijn door concurrentie, peilingen of eigen belangen. Robin daarentegen is, volgens hem, “de enige zonder eigenbelang”,
meldt de regionale zender L1.
Festivalformaat & rol van het publiek
De finale van het Regio Songfestival vindt plaats op 1 november in Arnhem. Naast Robin en de vakjury’s mogen ook kijkers via stemmen deelnemen aan het bepalen van de winnaar.
Het festival wordt live uitgezonden via alle regionale omroepen.
Kritiekpunt: energieverbruik & klimaatimpact van AI
Een relevante tegenvraag bij dit initiatief is de ecologische kant van AI. Datatraining en -verwerking vereisen aanzienlijke hoeveelheden energie, wat bijdraagt aan een hogere CO₂-uitstoot.
In 2024 is geschat dat AI verantwoordelijk was voor 11 tot 20 % van het stroomverbruik in datacenters wereldwijd.
Hoewel het Internationaal Energieagentschap (IEA) stelt dat de extra CO₂-uitstoot door AI bescheiden is in vergelijking met de totale energiesector, blijft de trend stijgend.
Reflectie en discussie
De introductie van een AI-jurylid roept een aantal interessante vragen op:
- In hoeverre is het wenselijk om kunstmatige intelligentie mee te laten beslissen in culturele en subjectieve domeinen zoals muziek?
- Kan een tekst-analysemodel écht recht doen aan de nuance, emotie en performance-aspecten van muziek?
- Hoe verhouden de ecologische kosten van AI-systemen zich tot de culturele waarde van innovaties zoals deze?
Robin is in elk geval een nieuwe stap in de richting van experiment en vernieuwing binnen een traditiegetrouw festivalformat.