OpenAI's ChatGPT lijkt steeds meer het favoriete AI hulpmiddel te worden binnen het bedrijfsleven. Steeds meer grote bedrijven laten hun werknemers ChatGPT gebruiken in plaats van
Microsoft Copilot. En dat zorgt voor flinke druk bij Microsoft en interne conflict. Het bedrijf is tegelijk investeerder, partner en nu dus concurrent van OpenAI.
ChatGPT krijgt voorkeur over Microsoft Copilot
Neem bijvoorbeeld farmareus Amgen, aldus
bronnen van Bloomberg. Die partij begon met 20.000 Copilot licenties, maar stapte uiteindelijk toch over naar
ChatGPT. De reden? ChatGPT werkte stabieler, voelde prettiger aan en leverde simpelweg een betere ervaring op voor medewerkers.
En dat is meteen het probleem voor Microsoft, het salesteam moet bedrijven uitleggen waarom ze voor Copilot moeten kiezen, terwijl het product z’n AI kracht haalt uit precies dezelfde modellen als ChatGPT. Maar die bekende naam, die heeft Microsoft dus niet. Veel mensen kennen ChatGPT al, terwijl Copilot voor velen onbekend klinkt — ondanks dat het prima geïntegreerd is in Microsoft Word, Excel en Teams.
Interne strijd tussen Microsoft en OpenAI
Toch zijn er ook nadelen aan Copilot. Zo komen nieuwe updates later binnen, omdat Microsoft alles intern streng test. OpenAI is daar flexibeler in, en dat merken klanten. Ook op prijs gebied is het puzzelen. Copilot kost zo’n $30 per gebruiker per maand. ChatGPT Enterprise kan tot wel $60 per maand kosten, maar OpenAI biedt dan weer meer flexibiliteit in prijzen en volumekorting bij grotere afnames.
Ondertussen speelt er iets geks achter de schermen, Microsoft is zowel investeerder als partner van OpenAI, maar nu dus ook een concurrent. Dat zorgt intern voor spanningen. Enerzijds wil Microsoft meeliften op het succes van OpenAI, anderzijds voelt het dat klanten liever rechtstreeks naar OpenAI gaan. En dat botst.
Kortom, bedrijven kiezen steeds vaker voor de vertrouwde naam en ervaring van ChatGPT. En hoewel Copilot voordelen biedt, moet Microsoft flink aan de bak om niet verder terrein te verliezen.