Onderzoek: meerderheid iPhone- en Samsung Galaxy-gebruikers vindt AI nutteloos

Nieuws
woensdag, 12 maart 2025 om 15:25
smartphone

Als je een smartphone hebt, is de kans groot dat deze het afgelopen jaar een update heeft gekregen met een vorm van kunstmatige intelligentie (AI), tenzij de telefoon al standaard met AI kwam.

Met al het enthousiasme rond Apple Intelligence, Galaxy AI en Google Gemini op de nieuwste smartphones, is het belangrijk om even stil te staan bij de vraag of gebruikers daadwerkelijk iets aan AI hebben. Gelukkig stelt een nieuwe enquête precies die vraag.

"AI heeft weinig tot geen toegevoegde waarde" 

In een onderzoek van tweedehands smartphone-marktplaats SellCell onder meer dan 2.000 smartphonegebruikers blijkt dat 73% van de iPhone-gebruikers en maar liefst 87% van de Samsung Galaxy-gebruikers vindt dat AI weinig tot geen toegevoegde waarde biedt aan hun smartphone-ervaring.

SellCell ondervroeg alleen gebruikers met een AI-geschikte telefoon: een iPhone 15 Pro of nieuwer, of een Galaxy S22 of nieuwer. Hoewel het exacte aantal respondenten niet is vermeld, deden ruim 1000 iPhone-gebruikers en meer dan 1000 Galaxy-gebruikers mee aan de enquête.

Verder blijkt dat de meeste gebruikers van beide platformen niet bereid zijn te betalen voor een AI-abonnement: 86,5% van de iPhone-gebruikers en 94,5% van de Galaxy-gebruikers weigert te betalen voor blijvende toegang tot AI-functies.

Dit is vooral relevant voor Galaxy-gebruikers, aangezien alle Galaxy S25-telefoons standaard zes maanden gratis toegang bieden tot Gemini Advanced. Het lijkt er niet op dat veel gebruikers die abonnementen gaan verlengen. Apple heeft nog geen plannen aangekondigd om geld te verdienen aan Apple Intelligence.

Geen reden om over te stappen

De enquête toont ook aan dat AI weinig invloed heeft op de bereidheid van gebruikers om van platform te wisselen: slechts 16,8% van de iPhone-gebruikers zou overstappen naar Galaxy vanwege betere AI-functies, tegenover slechts 9,7% van Galaxy-gebruikers die andersom zouden overstappen.

Toch beschouwt bijna de helft van de iPhone-gebruikers AI als belangrijk bij de aankoop van een nieuwe telefoon: 47,6% zegt dat AI meespeelt bij hun aankoopbeslissing, tegenover 23,7% van de Samsung-gebruikers.

iPhone-gebruikers zijn ook trotser op Apple Intelligence dan Samsung-gebruikers op Galaxy AI: 15,4% van de iPhone-gebruikers vindt Apple Intelligence beter, terwijl slechts 7,8% van de Galaxy-gebruikers vindt dat Galaxy AI beter is.

AI wordt amper gebruikt

De gegevens suggereren inderdaad dat mensen AI simpelweg niet gebruiken. Bij zowel iPhone- als Galaxy-gebruikers heeft ongeveer twee vijfde van de respondenten AI-functies uitgeprobeerd – 41,6% bij iPhone en 46,9% bij Galaxy.

Dat betekent dat een meerderheid zich überhaupt niet bezighoudt met AI en er weinig interesse voor heeft, ondanks dat Apple en Samsung AI prominent promoten.

Waarom is dat? Volgens het onderzoek hebben veel iPhone-gebruikers nog niet geupdate naar iOS 18.1 om toegang te krijgen tot Apple Intelligence. Galaxy-gebruikers blijken vooral gewoon geen interesse te hebben in de aangeboden functies. Bijna een vijfde van de iPhone-gebruikers en iets minder dan twee vijfde van de Galaxy-gebruikers vindt AI ook nog eens te onnauwkeurig om te gebruiken.

Deze analist heeft enkele theorieën over de oorzaken van deze onverschilligheid. Ten eerste zijn er ethische zorgen rondom AI. Het is bekend dat AI milieuschade veroorzaakt door enorm waterverbruik en hoge CO2-uitstoot, waardoor milieubewuste mensen wellicht afhaken.

Daarnaast speelt ook de kwestie van AI en menselijke creativiteit. TechRader-journalist Rowan Davies sprak onlangs over een dreigende "culturele genocide" door generatieve AI, wat een overtuigende reden kan zijn om AI te vermijden.

Rommelige software-updates

Een andere mogelijke verklaring is dat consumenten de draad kwijt zijn geraakt door langdurige, rommelige software-updates zoals die van Apple Intelligence en One UI 7.

Maar uiteindelijk is volgens deze analist AI gewoonweg niet interessant genoeg voor de gemiddelde consument. Hij ziet nog geen AI-functie die echt gebruiksvriendelijk of aantrekkelijk was voor dagelijks gebruik. Zelf gebruikt hij dagelijks geen enkele AI-functie, dus hij verwacht ook weinig enthousiasme van het brede publiek. Maar wie weet wat de toekomst nog gaat brengen.

Populair nieuws