In een wereld waarin kunstmatige intelligentie steeds meer taken overneemt, gaan
tech CEO's nog een stapje verder: ze vervangen steeds vaker zichzelf. Tijdens recente kwartaal presentaties verschenen niet de echte topmannen van bedrijven als Klarna en Zoom, maar hun digitale evenbeelden. Deze presentaties werden gecreëerd middels AI, maar waarom gebruiken tech CEO’s kunstmatige intelligentie om hun kwartaalcijfers te presenteren?
Klarna CEO gebruikt volledige AI avatar
Klarna, de bekende koop nu en betaal later dienst, zette de toon. CEO Sebastian Siemiatkowski liet zijn
AI avatar de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2025
presenteren. In een video van 83 seconden werd het bedrijf netjes vertegenwoordigd, maar dit keer door een virtuele versie van de topman zelf. “Ik ben het, of beter gezegd, mijn AI avatar,” opent het digitale gezicht de presentatie luchtig.
Klarna is geen onbekende op AI gebied. Het bedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie al volop binnen zijn bedrijfsvoering. Dat leidde eerder ook tot een flinke vermindering van het personeelsbestand. Met deze nieuwe zet laat Klarna zien dat het AI niet alleen als ondersteuning gebruikt, maar ook als directe vervanging (zelfs voor de hoogste baas).
Ook bij Zoom, het platform voor videobellen, speelt AI een hoofdrol. CEO Eric Yuan maakte tijdens de kwartaalpresentatie voor Q1 2025 gebruik van zijn eigen AI avatar, met behulp van Zoom Clips en de AI Companion functie van het bedrijf. Yuan was zelf nog wel live aanwezig voor de Q&A-sessie achteraf, en vertelde enthousiast te zijn over deze manier van presenteren. “Ik zie dit als een logische volgende stap,” liet hij weten.
Zijn CEO AI avatars een gimmick?
Beide CEO’s benadrukken dat AI niet alleen een gimmick is, maar echt een hulpmiddel om hun eigen werk efficiënter te maken. De reden om AI avatars in te zetten in de presentaties kan gemotiveerd worden uit tijdbesparing voor de CEO's. Mogelijk ligt de motivatie toch ergens anders, zo willen de topmannen van beide techbedrijven graag laten zien dat ze volop op de AI trein zitten. Mogelijk om een optimistisch signaal te geven aan investeerders. Of dit een tijdelijke hype is of de nieuwe standaard wordt, moet nog blijken.