Google I/O conferentie: Vol met nieuwe AI aankondigingen

Nieuws
door Thomas
donderdag, 22 mei 2025 om 12:00
google
Tijdens de jaarlijkse I/O conferentie heeft Google een flinke blik op de toekomst geworpen. En die toekomst is volgens het techbedrijf glashelder: kunstmatige intelligentie en nieuwe producten zoals slimme brillen gaan een steeds grotere rol spelen. Met nieuwe functies zoals AI Mode en slimme shopping tools zet Google alles op alles om zijn dominante positie in de zoekmarkt te behouden, die in de afgelopen jaren flink onder druk is gezet door AI chatbot concurrenten zoals OpenAI.

AI Mode: zoekmachine krijgt slimme persoonlijkheid

Een van de grootste aankondigingen is AI Mode, een nieuwe functie die wordt geïntegreerd in Google Search. Denk aan een aparte tab, zoals je nu al hebt voor Afbeeldingen of Nieuws, maar dan met een slimme assistent. Gebruikers kunnen hier direct in gesprek gaan met Google’s AI, vergelijkbaar met wat ChatGPT of Bing Chat nu al doen. Wat deze modus bijzonder maakt, is dat hij je zoekvraag automatisch opdeelt in kleinere subvragen. Vervolgens voert hij die vragen gelijktijdig uit, zodat je diepere en completere antwoorden krijgt. Best handig als je snel een complex onderwerp wil uitpluizen.
Daarnaast komt Google met AI functies die online winkelen makkelijker maken dan ooit. Binnen Google Search bestaat al de shopping tab, waarmee je als gebruiker snel verschillende producten kunt bekijken en vergelijken. Met de nieuwe AI functies kun je straks met een foto virtueel kleding passen, of direct producten zoeken, selecteren en afrekenen met hulp van de AI agent. Even een broek uitzoeken en kopen? Dat kan straks in één gesprek.Voorlopig komt AI Mode alleen in de Verenigde Staten, maar uitbreiding naar andere landen lijkt naar alle waarschijnlijkheid slechts een kwestie van tijd.

Slimme brillen tegen AI concurrentie

Naast software zet Google ook stevig in op hardware, een stap die OpenAI ook neemt na hun recente overname van design studio io. Samen met onder meer Samsung, Qualcomm en brillenmerken als Warby Parker en Gentle Monster werkt het bedrijf aan een nieuwe generatie slimme brillen. Die moeten gebruikers in de toekomst toegang geven tot AI functies zonder hun telefoon erbij te pakken. Google wil hiermee voorkomen dat mensen massaal overstappen op de slimme bril van concurrenten zoals Meta, die met hun Ray Ban Meta brillen al flinke stappen zetten.

Populair nieuws