De Los Angeles Times wil een omstreden innovatie doorvoeren. Eigenaar Patrick Soon-Shiong heeft aangekondigd een kunstmatige intelligentie (AI) bias meter te lanceren. De technologie moet ervoor zorgen dat lezers de vooringenomenheid van artikelen kunnen herkennen en moet daarnaast de mogelijkheid bieden om meerdere perspectieven op een verhaal te bekijken. De introductie van deze bias meter staat gepland voor januari en maakt deel uit van zijn bredere visie om het vertrouwen in de journalistiek te herstellen.
De opkomst van AI kent twee kanten. Zo is het nog nooit zo eenvoudig geweest om stukken te creëren, of het nou een foto is, een kunstwerk of een stuk tekst. Dit brengt echter ook nadelen met zich mee, waarbij kwaadwillende eenvoudig fout nieuws kunnen verspreiden dat overtuigend overkomt. De moderne wereld staat daarmee voor een uitdaging waar geen eenvoudige oplossing voor lijkt te zijn.
De bias meter van LA Times wilt nepnieuws en “biased” nieuws in kaart brengen door middel van AI zelf. Hij stelt dat traditionele media vaak falen in het scheiden van feitelijk nieuws en opiniestukken, wat er vervolgens voor zorgt dat het publiek minder vertrouwen heeft. De AI bias meter van LA Times moet er voor zorgen dat er meer transparantie en balans is door lezers direct inzicht te geven in de bron, of deze klopt, en een eventuele bias van het artikel.
Binnen de redactie leidde de aankondiging van Soon-Shiong tot grote onrust. De vakbond van medewerkers laat weten dat de journalisten werken volgens strikte ethische normen, waaronder eerlijkheid en objectiviteit. Toch ziet Soon-Shiong het als noodzakelijk om de huidige koers van de krant aan te passen.
De kritiek werd nog heviger na zijn beslissing om een geplande endorsement van Kamala Harris te blokkeren, wat leidde tot protesten, opzeggingen van abonnementen en het vertrek van LA Times medewerkers.