Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, heeft de afgelopen tijd flink
geïnvesteerd in het opkopen van verschillende AI-bedrijven. Het idee is om zo sneller te groeien en nieuwe technologieën in huis te halen. Maar volgens experts en een analyse van Reuters zorgt deze ‘buy-and-build’-strategie niet automatisch voor betere AI-producten. De overnames worden namelijk niet goed met elkaar verbonden, waardoor de echte voordelen uitblijven, meldde nieuwsbedrijf
Reuters vandaag.
Waarom samenhang zo belangrijk is
Meta is de laatste tijd veel in het nieuws omdat het miljarden uitgeeft aan nieuwe datacenters en het opkopen van AI-startups. Het verzamelen van slimme technologie is echter één ding, maar de kracht van AI zit juist in het combineren van die technologieën in een soepel werkend geheel. Bij Meta lijkt dat nu te ontbreken. De verschillende startups die het bedrijf koopt, werken vaak apart van elkaar en leveren daardoor minder toegevoegde waarde. Dit maakt het lastig om echt innovatieve en gebruiksvriendelijke AI-diensten te maken.
Concurrenten lopen vooruit
Tegelijkertijd zien we bij bedrijven als Google en Microsoft een andere aanpak. Zij investeren niet alleen in losse technologieën, maar bouwen geïntegreerde AI-platformen. Hierdoor kunnen ze betere en completere producten aanbieden, die makkelijker te gebruiken zijn voor consumenten en bedrijven. Meta loopt hierdoor het risico achter te blijven.
De uitdaging voor Meta
Meta heeft genoeg geld om te investeren en beschikt over veel data en gebruikers. Dat is een sterke basis om te groeien in AI. Maar zonder een duidelijke strategie om de verschillende overnames te verbinden, kan het bedrijf waarde verliezen. Ook bestaat het gevaar dat te veel focus op overnames innovatie binnen eigen teams ondermijnt.
Wat betekent dit voor jou?
Als gebruiker kan dit betekenen dat Meta’s AI-producten minder snel verbeteren of minder geavanceerd zijn dan die van concurrenten. Meta moet nu kiezen: doorgaan met losse aankopen of juist investeren in een samenhangend AI-ecosysteem dat beter werkt en meerwaarde biedt.