OpenAI lanceert binnenkort zijn nieuwste en krachtigste
kunstmatige intelligentie (AI) model, genaamd Orion. Dit nieuwe model wordt naar verwachting rond december 2024 geïntroduceerd, op de tweede verjaardag van ChatGPT.
Met de lancering van Orion wil
OpenAI een grote stap zetten in de richting van geavanceerde
AI. Het model zou volgens bronnen wel honderd keer krachtiger zijn dan zijn voorganger, GPT-4. Voor veel bedrijven in de blockchain en crypto sector biedt Orion een veelbelovend vooruitzicht voor innovatieve toepassingen en oplossingen.
Eerste toegang voor strategische partners
In tegenstelling tot de vorige modellen zal Orion niet meteen beschikbaar zijn voor het grote publiek via ChatGPT. Zo geeft OpenAI eerst toegang aan strategische partners, zodat bedrijven de kans krijgen om nieuwe producten en functies te ontwikkelen. Een van OpenAI’s meest belangrijke partners, Microsoft, is al bezig met de voorbereidingen om Orion op het Azure platform te hosten. Dit kan mogelijk al in november plaatsvinden. Voor bedrijven die met Microsoft Azure werken, betekent dit een exclusieve voorsprong op de concurrentie.
Voorloper van algemene kunstmatige intelligentie
Orion belooft een belangrijke stap te worden richting kunstmatige algemene intelligentie (AGI), een vorm van AI die menselijke intelligentie evenaart, het ultieme doel van OpenAI. Het nieuwe model is afzonderlijk ontwikkeld van het o1-model, ook wel bekend onder de codenaam “Strawberry,” dat OpenAI in september introduceerde. De data die door het o1-model gegenereerd wordt, dient als synthetische trainingsdata voor Orion. Dit zorgt ervoor dat het nieuwe model niet alleen krachtiger, maar ook veel complexere taken kan verwerken.
Strategisch moment
De lancering van Orion komt niet geheeld ontoevallig op een strategisch moment. OpenAI sloot namelijk recent een financieringsronde af van $6,6 miljard. Daarmee is een herstructurering van het bedrijf nodig, op weg naar een winstgevend model. Tegelijkertijd verlaat een aantal senior teamleden het bedrijf, waaronder CTO Mira Murati en onderzoeksdirecteur Bob McGrew.