Scale AI gooit het roer om en
neemt afscheid van een flinke groep werknemers. Het bedrijf, bekend als één van de grootste dataleveranciers voor kunstmatige intelligentie, schrapt 14% van zijn vaste personeel. Dat komt neer op zo’n 200 mensen. Daarnaast verliezen ook 500 externe contractanten hun baan. De reorganisatie komt opvallend kort na de miljardeninvestering van Meta, dat slechts een maand geleden $14,3 miljard betaalde voor 49% van het bedrijf.
Snelle groei pakt verkeerd uit
CEO Jason Droege,
vervanger van de naar Meta vertrokken oprichter Alexandr Wang, geeft eerlijk toe dat het bedrijf simpelweg te snel is gegroeid. “We hebben te snel opgeschaald binnen generatieve
AI,” aldus Droege. Dat leidde volgens hem tot interne inefficiënties en te veel bureaucratie. Vooral de teams die zich bezighouden met generatieve AI krijgen een forse herschikking. Waar er eerst 16 aparte teams waren, blijven er nu slechts 5 over. Die zullen zich focussen op de belangrijkste groeigebieden: code, talen, experts, experimenten en audio.
Ook de verkoopafdeling krijgt een make-over. In plaats van losse teams komt er één groot “demand generation” team, opgesplitst in vier klantgerichte pods. Daarnaast krijgen projecten zonder duidelijke groeiambitie minder prioriteit, zodat de focus meer komt te liggen op klanten waar nog wel veel potentie in zit.
Focus verschuift naar bestaande klanten
Scale AI wil zich na de reorganisatie vooral richten op zijn bestaande klanten en hoopt ook afgehaakte klanten terug te winnen. De financiële gezondheid van het bedrijf blijft volgens de CEO sterk, ondanks de ontslagen. Droege benadrukt dat het bedrijf later in 2025 alweer honderden nieuwe medewerkers verwacht aan te nemen. Vooral binnen de enterprise tak en voor klanten in de publieke sector liggen er nieuwe kansen.
Met de nieuwe koers hoopt Scale AI zich strakker te organiseren en opnieuw sterk te groeien, maar dan zonder de fouten van snelle opschaling.