Vandaag is het AI Appreciation Day, om te beseffen hoe kunstmatige intelligentie (AI) zich heeft ontwikkeld van een opkomende technologie tot een innovatie die steeds meer invloed heeft op de werkomgeving. De laatste trend: AI-agenten worden teamleden.
Sinds de opkomst van
ChatGPT in november 2022 en daarna ook andere GenAI-generatoren kan iedereen experimenteren met Artificial Intelligence (AI). Voor het vertalen en samenvatten van documenten, emails beantwoorden, klanten te woord staan en steeds meer toepassingen. De laatste tijd wint een geavanceerdere AI-techniek aan momentum, namelijk agentische AI. Oftewel AI-toepassingen die niet alleen reageren op prompts, maar ook zelfstandig handelen. Waaronder plannen, beslissen en taken uitvoeren op basis van opgegeven doelen en context. Kortom, ze werken vergelijkbaar als collega's. Maar net als in elk effectief team hangt succes af van hoe goed elke speler zijn of haar rol begrijpt, samenwerkt en zich in realtime aanpast..
AI-agenten worden teamleden
Agentische AI gaat onze manier van denken over teams veranderen. AI is niet langer slechts een passief instrument, maar wordt een proactieve deelnemer aan de dagelijkse gang van zaken; een systeem dat samen met menselijke collega's kan plannen, beslissen en handelen. Deze systemen nemen routinetaken over, zoals infrastructuuroptimalisatie, triage van klantenservice en nalevingscontroles. Dat levert mensen meer tijd op om zich te concentreren op strategische en creatieve prioriteiten.
Vooral in de Azië-Pacific regio is deze verschuiving al volop begonnen. Bedrijven in deze regio hebben de afgelopen jaren robuuste datastrategieën ontwikkeld en volop geëxperimenteerd met AI en machine learning (ML). Ze hebben geïnvesteerd in schaalbare infrastructuur, datasilo's afgebroken en de waarde van AI in verschillende bedrijfsfuncties aangetoond. Nu zijn ze klaar voor wat komen gaat.
Financiële instellingen zoals OCBC en UOB gebruiken AI en ML om gepersonaliseerde ervaringen te bieden en de besluitvorming te verbeteren. Bank Rakyat Indonesia en de Bank of Thailand creëren datagedreven culturen om de efficiëntie en veerkracht te verbeteren. In de telecomsector gebruikt Vodafone Idea het Cloudera-platform om klantverloop te verminderen en de dienstverlening te verbeteren met behulp van intelligente analyses. En in de zorgsector benut de Hong Kong Hospital Authority data op grote schaal om diagnostische beslissingen te ondersteunen en zorgprocessen te stroomlijnen.
Met deze basis wordt agentische AI een logische volgende stap. Deze intelligente agents gedragen zich als
specialisten in een multidisciplinair team: autonoom, gefocust en responsief. Net zoals een marketing lead, compliance officer en IT-engineer parallel kunnen werken aan een campagne, kunnen AI-agenten steeds vaker autonoom taken uitvoeren en tegelijkertijd in lijn blijven met bredere bedrijfsdoelstellingen. Met de juiste menselijke begeleiding helpen ze de prestaties te monitoren, afwijkingen te detecteren, softwaretests uit te voeren en klantproblemen consistenter en sneller op te lossen.
Volgens
Cloudera's onderzoek uit 2025 is 96% van 1.500 ondervraagde IT-managers in veertien landen van plan om dit jaar hun gebruik van agentische AI op te schalen. Dit is geen experiment meer, maar een antwoord op reële businessbehoeften. Retailers gebruiken AI om prijzen in realtime aan te passen. Fabrikanten heroriënteren hun toeleveringsketens midden in een crisis. Organisaties passen AI niet alleen toe om sneller te denken, maar ook om sneller te handelen.
De technologisch vooruitstrevende mentaliteit, digitale infrastructuur en ervaring met AI in Azië-Pacific geven deze regio een voorsprong in dit nieuwe tijdperk van AI-gedreven teamwork. Nu de fundamentele infrastructuur overal ter wereld beter beschikbaar komt, zijn steeds meer bedrijven in staat om de overstap te maken van AI-experimenten naar bredere AI-integratie.
Vertrouwen is de basis van elk team
Naarmate AI-agenten meer verantwoordelijkheid krijgen, wordt vertrouwen ononderhandelbaar. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin duidelijk inzicht te krijgen in en te begrijpen wat agenten doen en waarborgen in te bouwen voor verantwoording en datagovernance.
Veel organisaties beheren hun data nog steeds on-premises, bijvoorbeeld met platforms zoals
Cloudera, dat AI-modellen naar de data brengt, in plaats van andersom. Deze werkwijze zorgt ervoor dat agents dicht bij gevoelige data kunnen werken zonder de beveiliging of compliance in gevaar te brengen in hybride, on-premises of cloudomgevingen.
Bedrijven bouwen ook controlemechanismen in om het gedrag van medewerkers te monitoren, te controleren op vooringenomenheid en de datalijn van besluitvorming te volgen. Want in elk goed functionerend team is transparantie geen optie, maar nodig om vertrouwen op te bouwen.
Teams van morgen bouwen
De toekomst van werken zal niet alleen door mensen of AI worden aangestuurd, maar door de synergie tussen hen. AI-agenten vervangen mensen niet, ze worden complementaire essentiële teamleden, die onze talenten versterken en gaten dichten. Om te beginnen kunnen organisaties zich het beste richten op specifieke toepassingen, investeren in een AI-ready infrastructuur en een cultuur bevorderen waarin mens en machine zij aan zij werken.
Laten we in het kader van 'AI Appreciation Day' verder kijken dan de technische ontwikkelingen. Bouw aan de teams van morgen, die slimmer en sneller kunnen werken en klaar zijn voor de toekomst. Straks bestaan de beste teams niet alleen uit mensen, ze worden hybride en AI is hard op weg de waardevolste speler te worden.
Deze gastbijdrage is geschreven door Martin Schirmer, GVP NEMEA van Cloudera.