Perplexity
AI is een opkomende speler in de wereld van kunstmatige intelligentie (AI) zoekmachines. Het bedrijf valt op doordat het in de afgelopen maanden een indrukwekkende groei heeft
doorgemaakt. Zo heeft de start-up zijn maandelijkse inkomsten en gebruikersaantallen sinds het begin van dit jaar maar liefst zeven keer zien toenemen. De groei is mede mogelijk gemaakt door een recente financieringsronde van $250 miljoen. Met de investering is de waardering van het bedrijf verdrievoudigd. Zo was het $1 miljard waard en bereikte het in april een waardering van $3 miljard.
Een belangrijk onderscheidend kenmerk van Perplexity AI is dat het geen eigen AI modellen bouwt en train, maar in plaats daarvan gebruikmaakt van een combinatie van gelicentieerde AI systemen en een eigen zoekindex en rankingsysteem. Dit stelt hen in staat om zich te concentreren op de kwaliteit van de zoekresultaten.
Concurrentie met Google
Het succes van Perplexity AI is te danken aan zijn vermogen om op efficiënte wijze AI toe te passen voor zoekopdrachten. In de afgelopen maand alleen al verwerkte de zoekmachine ongeveer 250 miljoen vragen. Met deze groei verschuift Perplexity AI zijn bedrijfsmodel van abonnementen naar advertenties, een strategische beslissing die hen in directe concurrentie brengt met de gigant onder de zoekmachines,
Google.
Google blijft de markt voor zoekadvertenties, met een waarde van $300 miljard, domineren. Om zijn positie te versterken, heeft het bedrijf AI technologieën in zijn zoekproducten geïntegreerd. Daarnaast strijdt Google op meerdere fronten in de AI race en heeft het het AI model Gemini 1.5 Pro ontwikkeld, dat onder andere de
communicatie met robots aanzienlijk verbetert.
Uitdagingen
Het verloopt niet zonder hobbels voor Perplexity AI. Zo staat het bedrijf voor uitdagingen, waaronder recente kritiek op vermeende schendingen van auteursrechten. In reactie hierop heeft de start-up aangegeven verbeteringen door te voeren in zowel de bronvermelding als de gebruikersinterface.