Apple rolt iOS 26 uit met nieuw “Liquid Glass”-ontwerp

Nieuws
door Maartje
dinsdag, 16 september 2025 om 20:00
de illusie van denken waarom reasoning ai modellen volgens apple falen bij complexe problemen
Apple heeft de nieuwste versie van zijn besturingssysteem, iOS 26, beschikbaar gemaakt voor het grote publiek. Iedereen met een iPhone 11 of nieuwer, of een iPhone SE vanaf de tweede generatie, kan de update installeren. De software werd maandag officieel uitgebracht, tegelijk met updates voor iPadOS en watchOS, volgens TechCrunch.

Wat verandert er voor gebruikers

De grootste vernieuwing is het ontwerp dat Apple “Liquid Glass” noemt. Knoppen, menu’s en meldingen hebben nu een doorschijnend uiterlijk dat reageert op licht en beweging. Daarmee wil Apple een gevoel creëren dat aansluit bij VisionOS, het systeem dat gebruikt wordt in de Vision Pro-bril. Hoewel de look duidelijk verschilt van eerdere iOS-versies, is de basis van de interface herkenbaar gebleven.
Naast het uiterlijk zijn er ook functionele verbeteringen. Zo kunnen gesprekken en berichten direct live vertaald worden. Ook introduceert Apple een nieuwe Game-app en extra mogelijkheden om telefoongesprekken van onbekende nummers te beheren. De Camera-app is opnieuw ingericht met eenvoudiger bediening en snellere toegang tot veelgebruikte functies.

Waarom iOS nu “26” heet

Opvallend is dat Apple de versie direct naar iOS 26 heeft genummerd, en niet simpelweg iOS 19 zoals je zou verwachten. De bedoeling is volgens Apple om de versienummers van alle platforms op elkaar af te stemmen. Zo komt duidelijker naar voren welke softwareversies in hetzelfde jaar uitkomen, en moet verwarring bij gebruikers worden voorkomen. (MacRumors)

Achtergrond: Apple’s weg naar vernieuwing

Apple staat erom bekend dat het zijn software vaak stapsgewijs vernieuwt. De iPhone-interface heeft sinds de introductie in 2007 meerdere kleine metamorfoses gehad, maar zelden een radicale. Toch ligt er al jaren kritiek dat Apple visueel en functioneel achterloopt op concurrenten als Google en Samsung, die sneller nieuwe AI-functies en designconcepten lanceren. Met “Liquid Glass” lijkt Apple een grotere sprong te maken dan normaal, door de vormgeving van de iPhone nauwer te koppelen aan die van VisionOS en andere producten.

Vooruitblik

De update komt op een belangrijk moment, kort na de lancering van nieuwe iPhones en in een periode waarin Apple onder druk staat om zijn AI-strategieën te versnellen. De komende maanden zal blijken hoe goed gebruikers het nieuwe ontwerp omarmen, en of “Liquid Glass” meer is dan alleen een visuele vernieuwing.
loading

Loading