De zogenaamde “kern” AI sector in China heeft een marktwaarde van inmiddels 600 miljard CNY, gelijk aan $84 miljard. Inmiddels zijn er meer dan 4.500 actieve AI bedrijven, waarbij het qua rekenkracht wereldwijd op de tweede plaats staat.
Een belangrijke ontwikkeling is de toenemende acceptatie van AI producten onder de Chinese bevolking, met name op het gebied van generatieve AI technologie. Tegen juni 2024 heeft AI, met een focus op grote modellen, een penetratiegraad van 16,4% bereikt onder internetgebruikers.
Standaardisering van AI
Om deze groei te ondersteunen, heeft de Chinese overheid de "National Artificial Intelligence Industry Comprehensive Standardization System Construction Guide (2024 Edition)" uitgebracht. Dit document heeft tot doel tegen 2026 een gestandaardiseerd systeem te ontwikkelen dat de kwaliteit van AI technologie en producten waarborgt. Zo zullen er meer dan 50 nationale en industriële normen worden ontwikkeld, waarbij meer dan 1.000 bedrijven betrokken zijn bij de implementatie.
Chinese chatbot
Amerika is huiverig over de stappen die China zet, en dat is onder andere te zien aan het verbannen van ChatGPT in het land. Zo kondigde OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, in juli aan dat Chinese gebruikers geen toegang meer hadden tot hun diensten. Als reactie heeft het Chinese AI bedrijf SenseTime hun nieuwe AI model, SenseNova 5.5,
gepresenteerd. Dit model is een sterke concurrent van OpenAI's GPT-4 en biedt vergelijkbare functionaliteiten.