Mastercard
wil door middel van
AI sneller en beter een gestolen creditcard terugvinden. Kunstmatige intelligentie (AI) wordt geïntegreerd in de fraudepredictietechnologie van het bedrijf.
Gestolen creditcards opsporen
Met de nieuwe AI-technologie kan Mastercard patronen in gestolen kaarten sneller herkennen. Hierdoor kunnen banken gecompromitteerde kaarten vervangen voordat criminelen ze kunnen gebruiken.
Johan Gerber, executive vice president van beveiliging en cyberinnovatie bij Mastercard, legt uit dat generatieve AI in staat is om te bepalen waar en hoe inloggegevens mogelijk zijn gecompromitteerd en deze snel op te lossen voor zowel de getroffen klant als andere klanten die nog niet weten dat hun gegevens zijn gecompromitteerd.
Het nieuwe systeem maakt gebruik van verschillende patronen en contextuele informatie, zoals geografie, tijd en adressen. Deze gegevens zijn te combineren met onvolledige, maar gestolen creditcardnummers die in databases verschijnen.
Hiermee kan Mastercard sneller contact opnemen met kaarthouders en de kaarten te vervangen voordat ze zijn te misbruiken. Deze methode is ook toe te passen om handelaren of betalingsverwerkers te identificeren die mogelijk gecompromitteerd zijn.
Miljarden creditcardnummers
Op het dark web circuleren miljarden gestolen creditcard- en debetkaartnummers, beschikbaar voor aankoop door criminelen. Deze nummers zijn vaak gestolen bij datalekken bij handelaren, maar ook van consumenten die hun kaarten op onveilige locaties hebben gebruikt, zoals tankstations of online winkels.
Traditioneel blijven deze gecompromitteerde kaarten vaak weken, maanden of zelfs jaren onopgemerkt. Met de nieuwe AI-technologie kan Mastercard proactief banken benaderen om ervoor te zorgen dat consumenten snel een nieuwe kaart ontvangen, zodat hun dagelijkse leven zo min mogelijk wordt verstoord.
De betalingsnetwerken proberen weg te bewegen van de traditionele statische credit- of debetkaartnummers en over te stappen op unieke nummers voor specifieke transacties. Deze overgang kan echter jaren duren, vooral in de Verenigde Staten waar de adoptie van nieuwe betalingstechnologieën vaak trager verloopt.
Meer dan 90% van alle persoonlijke transacties wereldwijd maakt nu gebruik van chipkaarten, maar in de VS ligt dit cijfer dichter bij 70%, volgens EMVCo, de technologische organisatie achter de chip in credit- en debetkaarten.
Visa
De update van Mastercard komt op een moment dat concurrent Visa ook op zoek is naar manieren om consumenten de 16-cijferige kaartnummers te laten afschaffen.
Visa kondigde vorige week aan dat het grote veranderingen zal doorvoeren in hoe credit- en debetkaarten in de VS werken, wat betekent dat Amerikanen minder fysieke kaarten in hun portemonnee zullen dragen en dat het 16-cijferige kaartnummer op elke kaart steeds minder relevant zal worden.