Nvidia investeert zelf ook in het AI-ecosysteem, zo blijkt uit recente investeringen in kleinere kunstmatige intelligentie bedrijven.
Nvidia is in korte tijd keihard gegroeid. Van een marktwaarde van $360 miljard naar meer dan $2.200 miljard. Het is na Apple en Microsoft het grootste bedrijf ter wereld.
Kunstmatige intelligentie (AI) is verantwoordelijk voor het grootste deel van hun omzet. De onderneming ontwerpt namelijk de krachtigste grafische verwerkingsunits (GPU's) ter wereld voor datacenters. En deze gebruiken ontwikkelaars om hun AI-modellen te bouwen, trainen en implementeren.
Onlangs kondigde de firma snellere chips aan.
Deze chips zorgden ervoor dat de datacenteromzet van Nvidia in het fiscale jaar 2024 (afgelopen op 28 januari 2024) met 217% steeg, en die groei zal naar verwachting doorgaan in het fiscale jaar 2025, zo meldt beleggerssite The Motley Fool.
Nvidia gebruikt
een deel van die inkomsten om in de industrie zelf te steken.
Nvidia heeft op 14 februari een zogenaamde 13F ingediend bij de
Securities and Exchange Commission. Het bedrijf heeft de volgende vijf investeringen gedaan.
Hoewel Arm de grootste positie van Nvidia is, is SoundHound AI de best presterende. Het is tot nu toe in 2024 met 160% gestegen, wat betekent dat Nvidia zijn geld sinds de aankoop in het vierde kwartaal van vorig jaar meer dan heeft verdubbeld.
Bij de huidige aandelenkoers van $5,50 is Nvidia's positie in SoundHound ongeveer $9 miljoen waard.
Hoewel dat geen groot bedrag
lijkt, is SoundHound slechts een bedrijf van $1,8 miljard.
AI is in 2023 mainstream geworden door toepassingen zoals ChatGPT, waarmee gebruikers tekstgebaseerde prompts konden invoeren om direct tekst, afbeeldingen, video's en computercode te genereren.
SoundHound is
gespecialiseerd in spraak-AI. Ze gebruiken spraakherkenning gericht op de zakelijke markt.
Restaurantketens zoals Applebee's, Chipotle en Krispy Kreme gebruiken de technologie om klantbestellingen op te nemen in de winkel, via de telefoon en bij de drive-thru in een groeiend aantal locaties, en dat moet de werkdruk bij werknemers verminderen.
En SoundHound's Employee Assist-tool stelt werknemers in staat om gesprekken te voeren met een AI-virtuele assistent, die beschikbaar is om vragen te beantwoorden op elk moment, of het nu gaat om winkelbeleid of instructies voor het maken van menu-items.
De technologie van het bedrijf ondersteunt ook de spraakassistenten in een groeiend aantal nieuwe auto's, van fabrikanten zoals Mercedes-Benz, Hyundai en Stellantis (dat Chrysler, Jeep en Dodge bezit).
De Vehicle Intelligence-toepassing kan chauffeurs door de functies van hun auto leiden, en de Chat AI-toepassing kan algemene vragen beantwoorden over het weer, sportuitslagen en nabijgelegen attracties.
SoundHound heeft ook een overeenkomst met Nvidia Drive, een end-to-end platform voor autonome voertuigen voor autofabrikanten. Nvidia gebruikt SoundHound om een krachtige spraakassistent te creëren die geen internetverbinding nodig heeft, waardoor het de privacy meer beschermt omdat gegevens niet extern zijn blootgesteld.
SoundHound AI zette in het eerste kwartaal van dit jaar $11,6 miljoen om. Dat is een relatief lage omzet, maar wel een stijging van 73% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het bedrijf verwacht in 2024 een omzet van 71 miljoen dollar te behalen. Dat zou een groei van 55% betekenen ten opzichte van 2023. In 2023 groeide het bedrijf 47% in vergelijking met 2022.
Het heeft ook zijn lange termijn inkomstenpotentieel
versterkt, met een orderachterstand ter waarde van $682 miljoen aan het einde
van het eerste kwartaal - een stijging van 80% ten opzichte van dezelfde
periode vorig jaar. Deze achterstand zal naar verwachting in een periode van
gemiddeld zeven jaar in de boeken gaan als omzet.
Echter, Chief Financial Officer Nitesh Sharan zegt dat
het achterstandsgetal alleen deals bevat die een redelijke kans hebben om op
basis van de huidige feiten omgezet te worden in inkomsten. Potentiële kansen zijn er niet in meegenomen.
Hij vertelde bijvoorbeeld onlangs aan investeerders dat het bedrijf meer dan 100.000 winkellocaties in zijn verkoop pijplijn heeft, die niet in deze gegevens zijn opgenomen.
Hoewel deze groei indrukwekkend is, bevindt het bedrijf zich in de opschalingsfase, wat aanzienlijke kapitaalinvesteringen vereist. Als gevolg hiervan verloor het meer dan $33 miljoen op de onderste regel in het eerste kwartaal. Dat was 20% groter dan het verlies in hetzelfde kwartaal vorig jaar, ondanks dat het nu aanzienlijk meer inkomsten genereert.
SoundHound had slechts $226 miljoen aan cash aan het einde van het kwartaal, dus het kan zijn groeiende verliezen niet
eindeloos volhouden. Het ging tijdens die periode een nieuwe deal aan, waarmee het management nieuwe aandelen op de open markt aan beleggers kan
verkopen om meer geld in het laatje te brengen. Maar alleen de tijd zal
leren of dat voldoende zal zijn om het bedrijf winstgevend te maken.
Positief is dat het management gelooft dat het in 2025
winst kan genereren op basis van aangepaste inkomsten vóór rente, belasting,
afschrijvingen en amortisatie (EBITDA).
Op basis van de $50,8 miljoen aan achterblijvende 12-maand inkomsten van het bedrijf en zijn marktkapitalisatie van $1,8 miljard, handelt het aandeel tegen een koers-winstverhouding (P/S) van 35. Ter vergelijking: Nvidia handelt tegen een P/S van 36, maar de omzet groeit nog sneller dan SoundHound, en het bedrijf is zeer winstgevend. Microsoft, dat een leider is in AI-software, handelt tegen een P/S van slechts 13,6.
Beleggen in SoundHoundAI is dus zeker niet zonder (hoog) risico. Bovendien, het belang van Nvidia is slechts $9 miljoen. Stel dat het naar 0 gaat, dan doet dat de gigant van 2.200 miljard dollar amper pijn.
Disclaimer: AIWereld.nl is géén financieel adviseur en geeft geen financieel advies. Laat je altijd professioneel adviseren bij je beleggingen.