Het is duidelijk, Microsoft gaat voorlopig niet stoppen met zijn kunstmatige intelligentie (AI) strategie. Het techbedrijf liet wederom zijn toewijding zien met een reeks aankondigingen die de koers van 2025 zullen bepalen. Om zijn AI dominantie tot het het volgende niveau te tillen introduceert de techgigant een nieuwe AI ingenieursgroep. Daarnaast lanceert het een vernieuwd pay-as-you-go model voor Copilot Chat en verhoogt het de prijzen van Microsoft 365 abonnementen, allemaal met het doel om marktleider in kunstmatige intelligentie te worden.
Een van de meest ingrijpende veranderingen is de oprichting van CoreAI, de nieuwe AI divisie onder leiding van voormalig Meta topman Jay Parikh. De afdeling combineert Microsofts ontwikkel- en AI platformteams en richt zich op het bouwen van AI first applicaties. CEO Satya Nadella benadrukt dat deze reorganisatie nodig is om AI in alle software categorieën te integreren.
Zo ziet Microsoft een toekomst waarin AI agenten zelfstandig applicaties bouwen en menselijke taken automatiseren. Dit zou een verschuiving betekenen van software-as-a-service naar service-as-software, waarbij bedrijven AI oplossingen afnemen in plaats van handmatige softwarelicenties.
Deze focus op AI agenten is ook terug te zien in een andere belangrijke ontwikkeling binnen Microsoft, zoals de herlancering van Copilot Chat voor bedrijven. Met een pay-as-you-go model kunnen organisaties vanaf nu AI assistenten inzetten om taken te automatiseren. Microsoft hoopt dat deze flexibele aanpak de instapdrempel voor bedrijven verlaagt. In plaats van een grote smak geld vooraf, kunnen bedrijven de tools direct gebruiken en betalen ze alleen voor wat ze daadwerkelijk verbruiken.
Om AI breder toegankelijk te maken voor consumenten, heeft Microsoft de prijzen van Microsoft 365 Personal en Family abonnementen verhoogd met $3 per maand. Voor dit bedrag krijgen gebruikers wel wat terug, in de vorm van AI credits, die ze kunnen gebruiken om Copilot functionaliteiten in Word, Excel, PowerPoint en Outlook toe te passen.