Microsoft transformeert Copilot AI naar een digitale vriend

Nieuws
door Thomas
woensdag, 02 oktober 2024 om 10:00
onderzoek naar openai microsoft en nvidia
Microsoft wilt het anders aanpakken als het op zijn kunstmatige intelligentie (AI) tools aankomt. Zo heeft het techbedrijf een belangrijke update aangekondigd voor zijn Copilot AI systeem, met als doel de chatbot te ontwikkelen tot een digitale vriend.
Het bedrijf streeft ernaar de interactie tussen gebruiker en AI te verbeteren door een meer menselijke benadering te hanteren. Met een warme toon en bemoedigende reacties hoopt Microsoft dat gebruikers meer vertrouwen krijgen in AI en het daardoor meer gaan gebruiken.  

Emotionele steun

Met de nieuwe menselijke toon kan Microsofts CoPilot volgens CEO Mustafa Suleyman daadwerkelijk functioneren als een uitlaatklep en kan de chatbot emotionele ondersteuning bieden. De CEO benadrukt dat er behoefte is aan AI die als een digitale vriend fungeert, waarbij het praktische tips en advies kan geven.

Nieuwe functies

We mogen met de update ook weer genieten van een aantal vernieuwende functionaliteiten. Zo beschikt Copilot nu over real-time spraakinteracties en de mogelijkheid om afbeeldingen en tekst op het scherm te interpreteren. Deze functies moeten het gebruik van de tool gestroomlijnd en gebruiksvriendelijker maken. Verder introduceert de update nieuwe privacy instellingen en zijn er ook experimentele functies, zoals “Think Deeper” en “Copilot Vision,” welke kunnen helpen bij het oplossen van complexere problemen en vragen.

Copilot Pages & Agents

Vorige maand kwam Microsoft ook nog met Copilot Pages. Met deze tool kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd in real-time samenwerken en aan projecten werken, ondersteund door Microsofts AI assistent, Copilot. Copilot Pages maakt de samenwerking mogelijk door middel van een flexibel canvas waar gebruikers input van de chatbot kunnen bewerken.
Daarnaast lanceert Microsoft Copilot Agents, wat virtuele assistenten zijn die routinetaken kunnen automatiseren. Hierbij kun je denken aan taken zoals het beheren van e-mails, data-invoer en andere administratieve processen. Door deze taken uit handen te nemen, kunnen werknemers zich richten op belangrijkere of complexere werkzaamheden.