Tijdens een uitzending van BBC Question Time veroorzaakte de Britse politica en commentator Ash Sarkar opschudding door Silicon Valley’s AI-pioniers “emotioneel onaangepaste psychopaten” te noemen. Haar kritiek kwam in een debat over de invloed van kunstmatige intelligentie op jongerencultuur, naar aanleiding van OpenAI’s aankondiging van een ‘adult mode’ in ChatGPT.
AI als risicovolle steunpilaar voor jongeren
Het debat begon met een vraag uit het publiek: “Zal kunstmatige intelligentie ons vermogen om zelf te denken aantasten?” Een recent onderzoek van de Oxford University Press onder 2000 leerlingen wees uit dat 98 procent van de scholieren AI gebruikt voor schoolwerk, maar meer dan de helft moeite heeft met het herkennen van desinformatie.
Jonge deelnemers aan het programma gaven toe dat AI een “veilig vangnet” is bij schoolopdrachten, maar dat dit ook ten koste gaat van hun kritische denkvermogen. “We zijn bang om fouten te maken,” zei een 17-jarige scholier. “AI maakt het te makkelijk om snel antwoorden te krijgen, zonder dat je echt nadenkt.”
Sarkar: van kankerbestrijding naar ‘seks met robots’
Ash Sarkar verwees naar uitspraken van Sam Altman, CEO van OpenAI, die onlangs zei dat een nieuwe versie van ChatGPT “erotische interacties tussen volwassenen” mogelijk zal maken. “Een paar jaar geleden beloofde hij dat AI kanker zou genezen,” zei Sarkar. “En nu promoot hij seks met robots. Dat zegt alles over de richting waarin deze technologie zich ontwikkelt.”
Volgens haar gebruiken techbedrijven menselijke onzekerheden als verdienmodel. “In plaats van onze creativiteit en weerbaarheid te versterken, maken ze ons afhankelijk en angstig,” stelde ze. “Deze platforms worden ontworpen door mensen die zelf niet goed weten wat menselijkheid betekent.”
Kritische denkers of luie gebruikers?
Columnist en schrijver Matthew Syed temperde de toon enigszins, maar erkende de risico’s. “AI is een technologie met een dubbele lading,” zei hij. “Ze kan ziektes genezen, maar ook onze zelfredzaamheid verzwakken.” Hij wees op het gevaar van afhankelijkheid: “De grootste bedreiging is niet dat AI slimmer wordt dan wij, maar dat wij te lui worden om zelf te denken.”
Andere panelleden benadrukten dat goed
onderwijs essentieel is om jongeren te leren hoe ze AI verantwoord kunnen gebruiken. “De beste leraren zijn degenen die jongeren niet afschrikken voor technologie, maar ze leren om kritisch te blijven,” aldus parlementslid Lisa Nandy.
AI en de toekomst van onderwijs
Het debat illustreert een groeiende zorg binnen het Britse onderwijs: hoe kan AI worden ingezet als hulpmiddel zonder dat het de cognitieve ontwikkeling ondermijnt? Verschillende universiteiten laten studenten inmiddels AI gebruiken, mits dit verantwoord en transparant gebeurt.
Maar, zoals een student het samenvatte: “Als je niet meer weet of jij of een chatbot je essay heeft geschreven, wat zegt dat dan over de waarde van kennis?”