In het huidige digitale tijdperk neemt de rol van kunstmatige intelligentie (AI) in verschillende sectoren, waaronder het hoger
onderwijs, toe. Hoewel
AI krachtige mogelijkheden biedt, kan het ook voor problemen zorgen. Een
voorbeeld hiervan is Hannah, een universiteitsstudent die AI gebruikte om een essay te schrijven toen ze onder druk stond door deadlines en ziekte, maar ze werd ontdekt.
Hannah haar docent ontdekte het gebruik van AI via detectiesoftware. Als gevolg moest de studente voor een academisch panel verschijnen. Ze hadden haar had kunnen schorsen, maar ze werd gespaard vanwege gebrek aan bewijs. Toch voelt ze zich schuldig en betreurt ze haar keuze.
Studenten zijn verdeeld over het gebruik van AI. Sommigen beschouwen het als een waardevol hulpmiddel voor het structureren van werk en het voorbereiden van examens. Anderen zijn gefrustreerd door medestudenten die AI misbruiken om essays te kopiëren en zo mogelijk betere cijfers te halen.
Tweestrijd
Het voorbeeld van Hannah is er een van velen. Universiteiten staan nu voor een belangrijke uitdaging. Aan de ene kant moeten ze studenten opleiden in AI geletterdheid, terwijl ze aan de andere kant het misbruik van deze technologie moeten tegengaan. Sommige universiteiten verbieden AI zelfs volledig, terwijl anderen toestaan dat het beperkt wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor grammaticale correcties. Deze balans is echter moeilijk te vinden, vooral nu AI toepassingen in rap tempo steeds geavanceerder worden.
Onterechte beschuldigingen
Een ander probleem in het onderwijs is dat, hoewel detectie tools ontworpen zijn om door AI gegenereerde teksten te herkennen,
ze ook foutmarges hebben die tot onjuiste beoordelingen kunnen leiden. Vooral studenten zoals buitenlandse studenten of studenten met autisme lopen een verhoogd risico om onterecht als valsspelers te worden aangemerkt. Deze groep heeft vaak meer moeite om “menselijk” te schrijven. Hoewel ze geen AI gebruiken, identificeren de detectie tools toch het ingeleverde werk als frauduleus. Dit kan ernstige gevolgen hebben, variërend van een onvoldoende tot disciplinaire maatregelen.