Uitgelekt: Duizenden Britse studenten betrapt op AI-fraude

Nieuws
dinsdag, 17 juni 2025 om 16:30
studenten
Duizenden studenten aan Britse universiteiten zijn de afgelopen jaren betrapt op het misbruiken van ChatGPT en andere AI-tools, terwijl traditionele vormen van plagiaat juist duidelijk afnemen. Dat blijkt uit een onderzoek van The Guardian.

Duizenden Britse studenten betrapt op AI-fraude

Een inventarisatie van schendingen van academische integriteit laat zien dat er in het studiejaar 2023-2024 bijna 7.000 bewezen gevallen waren van fraude met AI-tools. Dat komt neer op 5,1 gevallen per 1.000 studenten, een forse stijging ten opzichte van 1,6 per 1.000 studenten het jaar ervoor.
Cijfers tot mei wijzen erop dat dit aantal in het huidige jaar verder zal stijgen naar circa 7,5 per 1.000 studenten. Volgens experts is dit echter slechts het zichtbare gedeelte van een veel groter probleem.
Universiteiten worstelen met deze snel veranderende realiteit: hoe pas je toetsmethodes aan op technologieën als ChatGPT en andere AI-gedreven schrijftools?
In het studiejaar 2019-2020, vóór de opkomst van generatieve AI, was plagiaat nog goed voor bijna twee derde van alle fraudegevallen. Tijdens de pandemie nam het plagiaat toe doordat toetsen online werden afgenomen. Nu AI steeds geavanceerder en toegankelijker wordt, verandert ook de aard van fraude.
Het onderzoek toont aan dat het aantal traditionele plagiaatgevallen is gedaald van 19 naar 15,2 per 1.000 studenten in 2023-2024, en dat dit verder lijkt te zakken naar circa 8,5 per 1.000 op basis van voorlopige cijfers.

155 universiteiten onderzocht

De Guardian deed op basis van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Freedom of Information Act) verzoeken bij 155 universiteiten naar gegevens over academische fraude, plagiaat en AI-gebruik in de afgelopen vijf jaar. 131 instellingen leverden gegevens aan, hoewel niet elke universiteit elk jaar of elke categorie had bijgehouden.
Opvallend: meer dan 27% van de universiteiten registreerde AI-gebruik in 2023-2024 nog niet als aparte vorm van fraude. Dat wijst erop dat het hoger onderwijs nog volop bezig is om grip te krijgen op dit nieuwe fenomeen.
Er zijn vermoedelijk nog veel meer gevallen van AI-fraude die onopgemerkt blijven. Een enquête van het Higher Education Policy Institute in februari toonde aan dat 88% van de studenten AI gebruikte voor toetsen. Onderzoekers van de Universiteit van Reading testten vorig jaar hun eigen controlesysteem en konden in 94% van de gevallen AI-gegenereerd werk indienen zonder gedetecteerd te worden.
Dr. Peter Scarfe, universitair hoofddocent psychologie in Reading en coauteur van die studie, stelt dat het onderwijs zich zal moeten aanpassen aan AI:
“Ik vermoed dat degenen die gepakt zijn slechts het topje van de ijsberg vormen. AI-detectie is totaal anders dan bij plagiaat, waar je letterlijk gekopieerde tekst kunt aantonen. Als je AI-gebruik vermoedt, is het bijna onmogelijk om dat keihard te bewijzen, zelfs als een AI-detector dat suggereert. Je wilt bovendien geen studenten onterecht beschuldigen.”
“Het is onrealistisch om alle toetsen weer fysiek af te nemen. Tegelijkertijd moet het onderwijs erkennen dat studenten AI blijven gebruiken, ook als het verboden is, en er vaak niet op betrapt worden.”
Studenten die onopgemerkt AI willen gebruiken, hebben online volop hulpmiddelen tot hun beschikking. De Guardian vond tientallen TikTok-video’s waarin tools worden aangeprezen die AI-teksten herschrijven of “humaniseren”, zodat ze detectiesystemen omzeilen.
Dr. Thomas Lancaster, onderzoeker academische integriteit aan Imperial College London:
“Als studenten weten hoe ze de output kunnen bewerken, is AI-fraude erg lastig te bewijzen. Hopelijk leren ze tijdens dit proces toch nog iets.”

Studentenervaringen

Harvey*, net afgestudeerd in business management, zegt AI te hebben gebruikt voor ideeën, structuur en bronverwijzingen – en dat vrijwel al zijn studiegenoten dat ook doen:
“ChatGPT was er al toen ik begon aan de universiteit, dus het is voor mij altijd normaal geweest. Ik denk niet dat veel mensen AI letterlijk kopiëren. Het is vooral een hulpmiddel om ideeën te genereren, die je dan op je eigen manier herschrijft.”
Amelia*, eerstejaars muziekbusinessstudent, gebruikte AI om samen te vatten en te brainstormen. Volgens haar zijn de tools vooral handig voor studenten met leerproblemen:
“Een vriendin van mij heeft dyslexie. Ze gebruikt AI niet om essays te laten schrijven, maar om haar eigen punten beter te structureren. Ze heeft er echt baat bij.”
De Britse minister van Technologie, Peter Kyle, zei recent dat AI kan bijdragen aan gelijke kansen voor kinderen met dyslexie.
Techbedrijven richten zich duidelijk op studenten: Google biedt universiteitsstudenten 15 maanden gratis toegang tot Gemini, en OpenAI geeft korting aan studenten in de VS en Canada.
Volgens Lancaster moeten universiteiten studenten beter uitleggen waarom toetsen belangrijk zijn, en ze meer betrekken bij het toetsontwerp.
“Meer examens is vaak het standaardantwoord, maar de waarde van feitenkennis neemt jaarlijks af. We moeten focussen op vaardigheden die AI moeilijk kan vervangen: communicatie, samenwerken en zelfverzekerd omgaan met technologie.”
Een woordvoerder van de overheid benadrukte dat er meer dan £187 miljoen wordt geïnvesteerd in scholingsprogramma’s, en dat er richtlijnen zijn gepubliceerd over AI in het onderwijs.
“Generatieve AI biedt enorme kansen voor het onderwijs. Maar integratie ervan vraagt om zorgvuldigheid. Universiteiten moeten bepalen hoe ze de voordelen benutten en de risico’s beperken, zodat studenten goed voorbereid zijn op de banen van de toekomst.”
Disclaimer: namen zijn gefingeerd.

Populair nieuws