Uit recent onderzoek van Conclusion onder 359
finance-professionals in
Nederland blijkt dat ruim 70% slecht tot niet op de hoogte is van de
AI Act, de nieuwe Europese wetgeving voor verantwoord AI-gebruik.
Ondanks dit gebrek aan kennis, maken organisaties volop gebruik van generatieve AI-toepassingen:
- 52% gebruikt tools als ChatGPT of Copilot voor teksten en e‑mails en 40% zet AI in bij klantcontact via chatbots.
- Een aanzienlijk deel (26%) geeft aan dat hun organisatie niet meer zonder AI kan
- Slechts 29% voelt zich goed geïnformeerd over de basisprincipes van AI
- 31% heeft nog nooit van de AI Act gehoord.
Deze kloof verschijnt ook in de praktijk: hoewel bijna de helft (46%) van de organisaties beleid heeft voor generatieve AI, houdt 24% zich daar niet altijd aan en 11% liegt tegen de werkgever over AI-gebruik.
AI-geletterdheid is dus laag, met slechts 13% organisaties die medewerkers met hoge AI-kennis hebben. Tegelijkertijd vindt 47% dat werkgevers méér moeten inzetten op training in verantwoord AI-gebruik.
AI Act
De
AI Act is sinds 2 februari 2025 stap voor stap ingevoerd; systemen met onaanvaardbaar risico zijn verboden, en de wet treedt in volledig effect in 2027.
Desondanks maakt 49% zich geen zorgen over naleving, ondanks mogelijke boetes en reputatieschade.
Organisaties die wel vooruitdenken, richten zich vooral op: ontwikkeling van AI-beleid (40%), samenwerking met juridische teams (33%) en trainingen voor medewerkers (29%).
Adil Bohoudi (Managing Director Conclusion AI 360) waarschuwt dat organisaties hun AI-strategie innovatiever willen maken, maar momenteel vaak nog werken zonder duidelijke kaders. “Wat nu vrijheid voelt, kan straks leiden tot boetes, schade of stillegging van AI-toepassingen,” aldus Bohoudi.
In de finance-sector, waar gevoelige data centraal staan, is het daarom essentieel dat bedrijven nú investeren in AI-beleid, ethische richtlijnen en AI-geletterdheid om toekomstige risico's te vermijden.