AI avatars veroveren Chinese livestreams en verkopen beter dan mensen

Nieuws
door Thomas
vrijdag, 20 juni 2025 om 16:40
china
In China maken menselijke influencers steeds vaker plaats voor hun digitale tegenhangers. Afgelopen weekend haalden twee AI avatars, gebaseerd op de in China bekende influencer Luo Yonghao en zijn co-host Xiao Mu, in slechts zeven uur tijd meer dan $7,6 miljoen omzet op via een livestream. En dat is meer dan Luo zelf ooit heeft verdiend met een live uitzending als “echt mens”.

Luo 2.0 scoort miljoenen in livestream

De digitale versies van Luo en Xiao zijn ontwikkeld met behulp van Baidu’s generatieve AI, en dat zie je. De avatars zijn getraind op meer dan vijf jaar aan videomateriaal om hun stem, mimiek en stijl perfect na te bootsen. Het resultaat? Een hyperrealistische kopie, die blijkbaar beter verkoopt dan het origineel.
Volgens experts betekent dit een kantelpunt voor de livestream industrie in China. Niet alleen zijn AI avatars goedkoper, je hebt namelijk geen studio, licht, geluid of team meer nodig, ze kunnen ook 24/7 doorgaan zonder pauze. Dat maakt ze extra aantrekkelijk voor bedrijven die producten willen verkopen via livestreams.

China regelgeving grijpt in op AI avatars

Livestreaming is sowieso al groot in China, waar influencers producten reviewen en aanbevelen. Sinds de pandemie is het geëxplodeerd, en voor veel mensen heeft het traditionele webshops zoals JD.com of Alibaba deels vervangen. Maar met de opkomst van avatars verandert het speelveld opnieuw.
Toch zijn er ook zorgen. Veel van de producten die via deze livestreams verkocht worden, worden weer geretourneerd. Mensen kopen impulsief, vaak onder druk van de verkooppraatjes, of in dit geval, de verkooppraatjes van een AI.
Daarnaast komt er steeds meer regelgeving aan. Platforms zoals Douyin (de Chinese versie van TikTok) leggen nu al beperkingen op aan avatars die geen echte interactie aangaan met kijkers. De technologie is er dus wel, maar de grote uitdaging ligt nu in regels en toezicht.

Populair nieuws