Zoom-CEO wil
AI gebruiken om digitale klonen te maken die vergaderingen voor je kunnen bijwonen.
Digitale klonen
Eric Yuan werkt aan "digital-twin technologie" die het bijwonen van vergaderingen en beantwoorden van e-mails overbodig kan maken.
Eindeloze vergaderingen, overvolle e-mail inboxen en andere tijdrovende werkgerelateerde zaken kunnen tot het verleden behoren als het aan de CEO van Zoom ligt.
Eric Yuan en zijn team bij het cloud-gebaseerde videoconferentieplatform werken aan "digital-twin technologie", waarmee werknemers zichzelf kunnen klonen en die avatars vergaderingen en andere tijdrovende aspecten van het werkleven kunnen bijwonen.
“Ik kan een digitale versie van mezelf sturen om mee te doen zodat ik naar het strand kan gaan,” zei Yuan (54) tegen
The Verge.
Het implementeren van de nieuwe technologie hangt echter af van de vooruitgang van AI, aldus de CEO aan het magazine.
“Vandaag de dag besteden we allemaal veel tijd aan het voeren van telefoongesprekken, deelnemen aan vergaderingen, versturen van e-mails, verwijderen van spam e-mails en beantwoorden van sms-berichten, nog steeds heel druk,” zei Yuan. “Hoe kunnen we AI gebruiken, hoe kunnen we Zoom Workplace gebruiken, om dat soort werk volledig te automatiseren? Dat is iets dat heel belangrijk voor ons is.”
Hij zegt verder: “Je hoeft niet zoveel tijd te besteden aan vergaderingen. Je hoeft niet elke dag vijf of zes Zoom-gesprekken te hebben. Je kunt AI gebruiken om dat te doen.”
Saaiheid vervangen
Volgens Yuan zijn de “saaie” delen van kantoorbanen te vervangen en dat het nieuwe initiatief revolutionair is voor de balans tussen werk en privé.
“Waarom niet meer tijd met je familie doorbrengen? Waarom je niet op meer creatieve dingen concentreren, je tijd teruggeven, teruggeven aan de gemeenschap en de samenleving om anderen te helpen, toch?” zegt hij.
Wat de tijdlijn betreft, denkt Yuan dat het allemaal afhangt van de vooruitgang die AI maakt.
“Ik denk dat AI er voorlopig nog niet is, en dat het nog wel even zal duren,” vertelde hij aan het tijdschrift. “Laten we aannemen dat we vijf of zes jaar vooruitkijken en dat AI klaar is. AI kan waarschijnlijk bij misschien 90 procent van het werk helpen, maar wat betreft realtime interactie, vandaag, jij en ik praten online.”
Hij zegt verder: “Dus, ik kan mijn digitale versie sturen — jij kunt je digitale versie sturen.”
Persoonlijk contact
Maar de CEO merkt op dat er één ding is dat AI niet kan vervangen op de werkplek: persoonlijk contact met mensen.
"Als ik bij je kantoor langsloop, laten we zeggen dat ik je een knuffel geef, jij schudt mijn hand, toch? Ik denk dat AI dat niet kan vervangen,” vervolgde hij. “We moeten nog steeds persoonlijk contact hebben. Dat is heel belangrijk. Stel dat jij en ik samen in een lokale Starbucks zitten en we een heel intiem gesprek hebben — AI kan dat ook niet doen.”
Yuan licht toe: “Ik denk dat we er over een paar jaar zullen zijn, maar we staan nog maar aan het begin.”