Apple wil zijn positie in de AI markt versterken middels een mogelijke overname. Volgens bronnen van Bloomberg binnen de techwereld heeft het bedrijf uit Cupertino interne gesprekken gevoerd over de
mogelijke overname van
Perplexity AI, een snelgroeiende AI zoekmachine die steeds meer aan populariteit wint.
Perplexity overname moet Apple miljarden kosten
De gesprekken zouden zich nog in een pril stadium bevinden. Er is nog geen officieel bod uitgebracht en ook het management van Perplexity is nog niet benaderd. Toch is de interesse opvallend. Perplexity werd recent nog gewaardeerd op zo’n $14 miljard. Als
Apple daadwerkelijk tot een overname overgaat, zou dat meteen de grootste acquisitie in de geschiedenis van het bedrijf betekenen.
De gesprekken worden geleid door Adrian Perica, het hoofd van fusies en overnames bij Apple. Ook andere zwaargewichten binnen het bedrijf zijn betrokken, waaronder Eddy Cue, die verantwoordelijk is voor de diensten divisie, en enkele topmannen uit het AI team van Apple.
Perplexity als alternatief van Google
Waarom Perplexity? Apple lijkt vooral geïnteresseerd in het versterken van zijn eigen AI zoek capaciteiten. Momenteel is het bedrijf namelijk sterk afhankelijk van
Google als standaard zoekmachine op Apple producten. Die samenwerking levert Apple weliswaar naar schatting zo’n $20 miljard per jaar op, maar tegelijk wil Apple zich op termijn minder afhankelijk maken van externe partijen. Perplexity zou daarbij goed passen, zeker met het oog op plannen om AI zoekfunctionaliteit toe te voegen aan Safari en Siri.
Overigens is Apple niet de enige die interesse toonde. Eerder voerde ook
Meta gesprekken met Perplexity, maar besloot uiteindelijk om zijn
geld te steken in Scale AI. Apple lijkt nu te kijken naar zowel een overname als een mogelijk strategisch partnerschap. Dat laatste zou minder duur zijn en mogelijk minder juridische obstakels opleveren op het gebied van mededinging.
Perplexity is geen onbekende naam in de AI-wereld. De zoek app trekt inmiddels meer dan 15 miljoen maandelijkse gebruikers en verwerkte in mei alleen al 780 miljoen zoekopdrachten, een stijging van 20 procent ten opzichte van de maand ervoor. Met Pro- en Enterprise-abonnementen richt het bedrijf zich niet alleen op consumenten, maar ook op de zakelijke markt.