Google heeft de Europese Commissie een nieuw voorstel gedaan om zijn manier van adverteren te veranderen. Het bedrijf hoopt daarmee te voorkomen dat de EU eist dat het zijn advertentietak verkoopt of opsplitst. De Commissie
onderzoekt al langer of Google te veel macht heeft in de online advertentiemarkt. In september kreeg het bedrijf daarvoor al een boete van bijna 3 miljard euro, volgens
Reuters.
Wat Google wil doen
In het voorstel zegt Google dat uitgevers voortaan meer vrijheid krijgen bij het verkopen van hun advertentieruimte. Ze mogen zelf verschillende minimumprijzen instellen voor verschillende bieders in het systeem van Google Ad Manager. Dat moet hen meer controle geven over wie advertenties mag plaatsen op hun websites. Ook wil Google zijn advertentietools beter laten samenwerken met die van andere bedrijven, zodat uitgevers en adverteerders niet verplicht zijn om alleen met Google te werken.
Geen verkoop van bedrijfsonderdelen
De Europese Commissie had eerder laten weten dat Google misschien delen van zijn advertentiebedrijf moest verkopen om eerlijke concurrentie te garanderen. Google wil dat voorkomen. Het bedrijf zegt dat opsplitsing niet nodig is en juist slecht zou zijn voor uitgevers en adverteerders die afhankelijk zijn van het huidige systeem. Volgens Google lossen de voorgestelde veranderingen de problemen al op.
Wat dit betekent voor anderen
Als de Commissie akkoord gaat, kunnen uitgevers meer invloed krijgen op hun advertentie-inkomsten. Ze zouden beter kunnen bepalen welke partners toegang krijgen tot hun websites en tegen welke prijs. Adverteerders zouden meer keuze krijgen om advertenties via andere systemen te laten lopen in plaats van alleen via Google. Dat zou de markt iets opener maken.
Wat de EU nu doet
De Europese Commissie gaat het voorstel bestuderen en beoordelen of het genoeg is om de concurrentie te verbeteren. Als de maatregelen niet ver genoeg gaan, kan Brussel alsnog eisen dat Google delen van zijn advertentiebedrijf verkoopt. Dat zou een grote stap zijn, want Google verdient een groot deel van zijn geld aan advertenties.
Wat er nog onduidelijk is
Het is nog niet bekend hoe snel Google deze veranderingen zou doorvoeren en hoe de EU controleert of het bedrijf zich eraan houdt. Ook blijft de vraag of de maatregelen genoeg zijn om de macht van Google in de advertentiewereld echt te verkleinen.
De komende maanden zal duidelijk worden of Brussel tevreden is met het voorstel of dat het toch zwaardere maatregelen neemt. Voor nu probeert Google vooral tijd te winnen en te laten zien dat het wil meewerken aan eerlijkere regels voor online advertenties.