Google eist transparantie over het gebruik van AI in verkiezingsadvertenties

Nieuws
dinsdag, 02 juli 2024 om 14:46
ai in politiek
Google verplicht adverteerders voortaan om transparant te zijn over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in verkiezingsadvertenties. Adverteerders moeten aangeven of de inhoud van hun advertenties is gecreëerd met behulp van AI of dat er gebruik is gemaakt van echte mensen en gebeurtenissen.

Gewijzigd of synthetisch

Adverteerders moeten een speciaal vakje aanvinken als hun inhoud 'gewijzigd of synthetisch' is. Zodra dit vakje is aangevinkt, genereert Google automatisch een melding in advertenties die op mobiele telefoons, computers en televisies worden weergegeven. Voor andere platforms ligt de verantwoordelijkheid bij de adverteerders zelf om een 'prominente vermelding' toe te voegen.

Blijf op de hoogte met onze AI Wereld App!

Met de AI Wereld app volg je alle ontwikkelingen in AI.

Deze maatregel komt door de groeiende bezorgdheid over deepfakes en andere nepbeelden die desinformatie verspreiden.

Deepfakes in de praktijk

Deepfakes zijn gemanipuleerde video's die vaak moeilijk van echt te onderscheiden zijn en de grens tussen feit en fictie vervagen. Een recent voorbeeld hiervan vond plaats tijdens de verkiezingen in India, waar nepvideo's van twee Bollywood-acteurs circuleerden.
Deze video's, die kritiek leken te leveren op de zittende premier Narendra Modi, waren in werkelijkheid gecreëerd met behulp van AI en riepen op om op de oppositie te stemmen.
Met deze maatregelen hoopt Google de integriteit van verkiezingsadvertenties te beschermen en het vertrouwen van het publiek te herstellen. Het bedrijf erkent dat technologie snel evolueert en de risico's van desinformatie toenemen. Daarom is het essentieel dat adverteerders transparant zijn over de methoden die ze gebruiken om hun inhoud te creëren.

Populair nieuws

Laatste reacties