Google test Audio Overviews: AI-podcasts in zoekresultaten

Nieuws
maandag, 16 juni 2025 om 16:30
google
Google experimenteert met een nieuwe functie in mobiele zoekresultaten, genaamd Audio Overviews. Deze AI-gegenereerde samenvattingen werken als een podcast: twee AI-“hosts” bespreken in een conversatie van ongeveer 3 tot 5 minuten een onderwerp waarvan de gebruiker een zoekopdracht had ingegeven, zoals “hoe werken noise-cancelling-koptelefoons?”.

Google test Audio Overviews

De samenvatting verschijnt in een klein afspeelvenster onder de “People also ask”-sectie. Gebruikers kunnen de audio afspelen, pauzeren, het volume regelen, of de snelheid aanpassen. Onder de speler worden de bronnen getoond die gebruikt zijn voor de samenvatting, zodat gebruikers de informatie kunnen verifiëren.
Momenteel is de functie in bèta via Search Labs en alleen beschikbaar voor Engelstalige gebruikers in de Verenigde Staten. Google verzamelt feedback met like/dislike-knoppen, en de dienst lijkt op eerdere Audio Overviews in NotebookLM en Gemini, maar dan nu geïntegreerd in de reguliere zoekervaring.
Gebruikers ervaren de spraak als opvallend natuurlijk – met toonvariaties en conversatiestijl – maar soms wijkt de interactie af van echte gesprekken, en is er sprake van mispronunciatie of haperingen.
Toepassingen zijn onder meer toegankelijkheidsverbeteringen voor blinden of slechtzienden, of mensen die informatie liever beluisteren. Er zijn echter zorgen over mogelijke verspreiding van misinformatie als gebruikers blind vertrouwen op deze AI-narrators, zonder altijd verder te klikken naar de oorspronkelijke bronnen.
Google breidde vorig jaar zijn tekst‑AI‑samenvattingen uit met audio‑interfaces in NotebookLM (die met audio‑hosts werkt) en nu volgt de integratie in normale zoekresultaten.
Google breidt AI breed uit: van zoekresultaten (audio), smartphone‑UX, code‑hulp en mediasamenstelling tot AI‑agents binnen de browser. Ze combineren diep onderzoek (DeepMind) met snelle consumenteninnovaties (Pixel, Workspace), en integreren gebruikerfeedback via tests in Search Labs. Tegelijk schuiven ze verstandige zakelijke keuzes door, zoals het herstructureren van leveranciers voor trainingsdata.

Populair nieuws