OpenAI sluit de optie van advertenties in
ChatGPT niet uit, al benadrukt het bedrijf dat zo'n stap uiterst terughoudend en zorgvuldig moet gebeuren. Dat
blijkt deze week uit een interview op de podcast
Decoder met de leiding van ChatGPT, Nick Turley.
Abonnement domineert, maar winst is ver weg
Het abonnementsmodel blijft het fundament van
OpenAI’s inkomstenstrategie. Verwacht wordt dat dit model in 2025 12,7 miljard dollar aan omzet oplevert. Dat is ruim drie keer zoveel als in 2024. Ondanks deze groei levert OpenAI momenteel nog steeds verlies op en verwacht het pas 2029 rendabel te zijn.
Advertenties: mogelijk, maar slechts onder voorwaarden
Turley spreekt zich voorzichtig uit over ads: hij vond dat de mogelijkheid open moet blijven, maar dat de implementatie van elke vorm van commerciële inhoud “zeer doordacht en smaakvol” moet gebeuren. CEO Sam Altman heeft eerder aangegeven dat het idee van advertenties in AI “bijzonder verontrustend” is en slechts een laatste redmiddel zou mogen zijn.
Commerce in ChatGPT: een alternatief monetarisatiemodel
Een ander verdienmodel dat OpenAI onderzoekt, is “Commerce in ChatGPT”: het genereren van inkomsten via commissies op aankopen die gebruikers doen via chataanbevelingen. Cruciaal daarbij is dat deze aanbevelingen onafhankelijk blijven en niet beïnvloed worden door affiliate-vergoedingen.
Gebruikersbasis blijft substantieel
ChatGPT heeft inmiddels meer dan 700 miljoen gebruikers, waarvan 20 miljoen betalende abonnees—een stevig vertrekpunt om verschillende businessmodellen verder te ontwikkelen.
Dit heeft OpenAI de afgelopen periode gelanceerd:
1. GPT-5 & Modelvarianten
- GPT‑5 is gelanceerd op 7 augustus 2025, en is te beschouwen als het slimste én snelste model van OpenAI tot nu toe. Het combineert geavanceerde reasoning, contextbegrip, code-, visuele en taalvaardigheden.
- Er zijn ook lichtere versies beschikbaar: GPT‑5-mini en GPT‑5‑nano, gericht op snellere en goedkopere prestaties—met name via de API voor ontwikkelaars.
- GPT‑5 is toegankelijk voor alle gebruikers: gratis-, Plus- en Pro-accounts hebben toegang, met hogere gebruikslimieten voor betalende abonnementen.
2. Open-Weight Modellen: GPT-OSS
- Op 5 augustus 2025 introduceerde OpenAI twee open-weight modellen onder de naam gpt‑oss (117B en 21B parameters). Deze worden onder de permissieve Apache 2.0-licentie uitgebracht, beschikbaar via AWS (Bedrock & SageMaker) en zijn geschikt voor gebruik op edge-apparaten.
3. Modellen voor Ontwikkelaars (API-verbeteringen)
- De GPT‑5 API bevat unieke functies voor ontwikkelaars, zoals instelbare parameters voor verbosity (kort/lang antwoord) en reasoning_effort (sneller of diepgaand denken), plus ondersteuning voor custom tools en meerdere modelgroottes.
4. Reactie op Feedback: (Gedeeltelijk) Herstel van GPT-4o
- Door grote gebruikersreactie op het verdwijnen van GPT‑4o, herstelde OpenAI dit model tijdelijk voor Plus-gebruikers parallel aan GPT‑5. Dit onderstreept hun flexibiliteit in productbeheer én focus op gebruikerservaring.
5. OpenAI’s Roadmap voor “Super Assistant”
- Nick Turley (leider ChatGPT) benadrukt dat OpenAI zich richt op uitbreiding naar multimodale interfaces, personalisatie, commerce-integratie en “super assistant”-mogelijkheden—strookt met toekomstige productvisie.