OpenAI’s "Strawberry" komt binnenkort ook naar ChatGPT

Nieuws
door Thomas
woensdag, 11 september 2024 om 12:00
bedrijven stappen over naar retrieval augmented generation om ai te trainen
Binnenkort kunnen gebruikers van de bekende chatbot ChatGPT ook genieten van een nieuw kunstmatige intelligentie (AI) model, genaamd “Strawberry”. Het model is uniek omdat het, net als een mens, eerst nadenkt voordat het een reactie geeft. Dit is anders dan veel bestaande AI systemen die direct antwoorden wanneer een tekstpromt is ingevuld. Strawberry beoogt daarmee meer doordachte antwoorden te kunnen geven op complexe vragen.
Zaken waar Strawberry beter in moet zijn dan zijn grotere broer ChatGPT is het analyseren van complexe wiskundige vraagstukken. Ook zou het mee kunnen denken op strategisch niveau of kan het mensen ondersteunen met wetenschappelijk onderzoek, omdat het door zijn redeneringsvermogen meerdere verbanden kan leggen. De mogelijkheden lijken eindeloos en het is dan ook de verwachting dat de tool veel nieuwe mogelijkheden gaat openen voor bedrijven.

Beschikbaarheid

Hoe de nieuwe AI precies wordt aangeboden aan ChatGPT gebruikers is voorlopig nog onduidelijk. Wat we wel weten is dat de eerste versie van het model zich beperkt tot tekstverwerking. Het zal dus in eerste instantie niet in staat zijn om afbeeldingen of andere media te verwerken.

OpenAI sluit samenwerking met Condé Nast

De aankondiging volgt op een periode waarin OpenAI hard aan het werk is. Zo maakte het onlangs een nieuwe meerjarige overeenkomst bekend met uitgeverij Condé Nast die content van merken als Vogue, Wired en The New Yorker. De media zal geïntegreerd worden in de AI producten van OpenAI zoals ChatGPT en SearchGPT. De samenwerking geeft OpenAI toegang tot een uitgebreide collectie artikelen die zowel het trainen van taalmodellen als de levering van actuele informatie via AI gestuurde zoekopdrachten moet verbeteren.
De deal sluit aan bij eerdere overeenkomsten met uitgevers zoals Time Magazine en Financial Times. Volgens Brad Lightcap, COO van OpenAI, is de samenwerking essentieel voor het waarborgen van nauwkeurigheid en integriteit in AI-gebaseerde nieuwsvoorziening. Condé Nast ziet dit als een kans om eerlijke compensatie te ontvangen voor het gebruik van hun content door technologiebedrijven.