Locatiebedrijf TomTom kondigde vandaag aan dat het wereldwijd 300 functies zal schrappen, om zich strategisch te herpositioneren rondom kunstmatige intelligentie. Dat
meldt het Nederlandse bedrijf vandaag in een persbericht.
Deze ingreep treft bijna 10% van het totaal van ongeveer 3.700 werknemers, daarvan gaan 150 banen in
Nederland verloren.
Volgens CEO Harold Goddijn is het besluit onvermijdelijk in het licht van snelle technologische veranderingen: “Met AI kunnen we flexibeler opschalen en innoveren. We bieden onze klanten een betere ervaring en snellere productintroducties”
TomTom verschuift daarmee van een traditionele applicatie- en ondersteuningsorganisatie naar een productgerichte AI-aanpak. De banen vervallen op de afdelingen applicaties, sales en klantondersteuning.
Waarom deze koerswijziging?
Het beursgenoteerde TomTom levert kaarttechnologie aan namen zoals
Apple, Huawei, Volkswagen en Renault. Ondanks deze strategische positie boekte het bedrijf recent verlies. In 2024 daalden de resultaten in het rood met een verlies van meer dan 14 miljoen euro.
De werkloosheid binnen het bedrijf is toe te schrijven aan een dalende vraag naar traditionele functies. AI-implementatie belooft routinematige taken te automatiseren en repeterende processen efficiënter te laten verlopen. Mede daardoor ontstaat ruimte voor een nieuw productportfolio dat meer leunt op softwarecomponenten en machine learning. Ook de wereldwijde expansie van AI-gedreven diensten vereist een ander soort expertise.
Impact op medewerkers
Van de geschrapte banen verdwijnen er minder dan 150 in Nederland, de rest speelt zich af op TomTom-locaties elders. Voor de betrokken medewerkers geldt dat er herplaatsingstrajecten komen. TomTom biedt ondersteuning bij om- en bijscholing, met name op het gebied van softwareontwikkeling en data-analyse, zodat personeel kan meebewegen met de hightech koers die het bedrijf nu vaart.
AI als ontregelaar
Door deze reorganisatie wil TomTom de concurrentiepositie verstevigen in een snel digitaliserende wereld. AI wordt gezien als drijvende kracht voor kostenefficiëntie, schaalbaarheid en versnelling van productontwikkeling. Concreet betekent dit dat nieuwe diensten sneller kunnen worden uitgerold, bijvoorbeeld voor real-time verkeersinformatie, autovoertuigintegratie en slimme kaartfuncties voor zowel consumenten als bedrijven.
Toch blijft de transitie een delicate balans tussen bedrijfseconomische noodzaak en sociaal verantwoord ondernemen. Het verlies van banen brengt onzekerheid voor medewerkers mee, ook al wordt er ingezet op doorstroommogelijkheden en scholing. De uitdaging voor TomTom ligt in het weten te behouden van waardevolle kennis en ervaring tijdens deze digitale heroriëntatie.