Verhoog productiviteit met AI: Hoe ondernemers AI-tools kunnen benutten

Nieuws
vrijdag, 31 mei 2024 om 14:39
ondernemen ai tips
Als ondernemer weet je dat AI je leven een stuk gemakkelijker kan maken, maar waar moet je beginnen? Die eerste stappen kunnen best intimiderend zijn.
Je struikelt inmiddels over het groeiend aantal tools dat je kunt inzetten voor het maken van nieuwe content zoals tekst en afbeeldingen: ChatGPT, Claude, Google Bard, Perplexity, Midjourney en Dall-E-3. Ze zijn te gebruiken in je onderneming voor sales en marketing, financiën en uitvoerende functies, zoals bedrijfsontwikkeling.
Voor inzicht in hoe kleine bedrijven generatieve AI nog beter kunnen benutten, spreekt zakenblad Forbes met Brett Ramberg, CEO van Ramberg Labs, dat AI-consulting voor bedrijven doet.

1. Onderzoek

Veel kleine ondernemers besteden elke week tijd aan bedrijfsontwikkeling, maar het onderzoeken van al die ideeën en het organiseren van je bevindingen kost veel tijd. Je kunt het proces gemakkelijker maken door ChatGPT of een andere tool te vragen om informatie van het internet te halen.
“Je wilt het zoveel mogelijk context geven over de situatie en het doel dat je probeert te bereiken,” zegt Ramberg. “Het is bijna alsof je een verhaal vertelt over wat je doet en het probleem definieert.” Het tonen van een voorbeeld van het gewenste resultaat helpt ook.

2. Brainstormen

Als je overweegt een nieuwe marketingaanpak te proberen, gebruik je generatieve AI om ideeën te bedenken die je kunt aanpassen. Stel dat je een leiderschapsadviesbureau runt dat zich richt op kleine bedrijven en je wilt klanten aantrekken met je ideeën over empathie via een reeks LinkedIn-berichten.
Je kunt de tool vragen om ideeën voor deze berichten te bedenken om alvast een gevoel te krijgen welke benadering je gaat helpen. Als je wilt dat de toon vergelijkbaar is met die van iemand bekend, zoals bijvoorbeeld influencer Gary Vaynerchuk, dan kun je dat toevoegen aan de prompt.

3. Verbeter productiviteit

Zodra je een aanpak hebt gevonden die je bevalt tijdens het brainstormen, kun je enkele resultaten van het brainstormen gebruiken om het werk dat je doet te versnellen.
Als een van die LinkedIn-berichten in Gary V-stijl bijvoorbeeld aanspreekt, kun je het kopiëren en plakken in LinkedIn en het bewerken, zodat het natuurlijk klinkt voor jou. “Het is erg belangrijk dat er ook een menselijk aspect in het proces is,” zegt Ramberg. “Het moet een menselijke touch hebben.”
Je kunt AI ook gebruiken voor bewerkingstaken. Als de post die eruit komt te lang is, kun je een prompt gebruiken zoals “Verkort deze post met 50%” om jezelf tijd te besparen.

4. Documenten opfrissen

Ramberg maakt veel presentaties in zijn werk en vindt dat AI zeer nuttig is bij het creëren van achtergronden. Je kunt bijvoorbeeld je logo uploaden en een tool zoals ChatGPT vragen om een dia rondom het logo te maken.

5. Uitbesteden

Taken uitzoeken die je niet wilt doen. Als je op zoek bent naar manieren om het aantal repetitieve of eenvoudige taken dat je doet te verminderen, kun je een generatieve AI-tool vragen om er enkele op zich te nemen.
Het kan bijvoorbeeld een e-mail schrijven voor jou waarin wordt bevestigd dat de bestelling van een klant is ontvangen, in de toon en stem van een bedrijfseigenaar.
Uiteindelijk, zegt Ramberg, “AI is een antwoordmachine. Het is een andere manier om over het verkrijgen van kennis na te denken. In een klein bedrijf kun je niet te veel antwoorden of te veel kennis hebben.”