Het ambitieuze project om de A.I. chatbot Ed te integreren in het openbare schoolsysteem van Los Angeles is slechts enkele maanden na de lancering in duigen gevallen. Gepresenteerd als een revolutionair onderwijshulpmiddel, had Ed de helft van de leerlingen moeten ondersteunen met academische hulp en mentale gezondheidsbronnen. Het start-upbedrijf achter het project, AllHere, is echter ingestort.
In een toespraak in april prees Superintendent Alberto Carvalho het A.I.-platform als een gamechanger die de leerervaring van leerlingen zou democratiseren en boeien.
Twee maanden later vertrok echter de CEO van AllHere en werd het merendeel van het personeel met verlof gestuurd vanwege financiële problemen. Op de website van het bedrijf werden de ontslagen toegeschreven aan hun “huidige financiële positie.” Dat is te lezen in een verhaal van
The New York Times.
Financiële en technische obstakels
De Los Angeles Unified School District (LAUSD) had tot $6 miljoen aan AllHere toegezegd, een klein deel van het jaarlijkse budget van $18 miljard. De chatbot was ontworpen om in real-time feedback en emotionele reacties te geven aan leerlingen. Door de financiële instabiliteit van AllHere en het daaropvolgende verlof van het personeel, rijzen er echter vragen over de levensvatbaarheid van het project en het gebruik van belastinggeld voor opkomende AI-technologieën.
Deskundigen op het gebied van onderwijstechnologie, zoals Natalie Milman van de George Washington University, adviseren voorzichtigheid. Milman benadrukte het belang van een kritische evaluatie van de mogelijkheden en beperkingen van dergelijke technologieën. Privacykwesties en de nauwkeurigheid van AI-antwoorden zijn belangrijke problemen, vooral bij toepassingen voor kinderen.
Huidige status en toekomstige vooruitzichten
Ondanks de ineenstorting blijft een vereenvoudigde versie van Ed toegankelijk in 100 “prioritaire” scholen binnen het district. Hier functioneert Ed meer als een informatieve website dan als een interactieve chatbot. De toekomst van de geavanceerdere AI-chatbot is onzeker en LAUSD hoopt dat AllHere wordt overgenomen door een ander bedrijf om de dienst voort te zetten.
Dit is niet de eerste keer dat LAUSD uitdagingen ondervindt met onderwijstechnologie. Een eerdere poging om iPads aan leerlingen uit te delen werd geplaagd door beveiligings- en technische problemen. De huidige situatie met Ed benadrukt de complexiteit en risico's van het integreren van geavanceerde technologie in onderwijsomgevingen.
Implicaties
De snelle opkomst en val van AllHere wijzen op bredere problemen in de ed-tech sector. Kleine startups hebben vaak moeite om op te schalen om te voldoen aan de uitgebreide en gevarieerde behoeften van grote schooldistricten. Bovendien onderstreept de zaak de noodzaak voor districten om over de technische expertise te beschikken om dergelijke technologieën goed te beoordelen en te beheren.
Met het nieuwe schooljaar in zicht blijft het district zoeken naar manieren om technologie te gebruiken om leerlingen te helpen herstellen van de pandemie. Daarbij balanceren ze innovatie met voorzichtigheid om ervoor te zorgen dat toekomstige investeringen in AI en andere technologieën zowel effectief als duurzaam zijn.