Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge waarschuwen voor de opkomst van een nieuw digitaal ecosysteem: de "intention economy". Deze mogelijke toekomst kent voordelen, maar ook extreme gevaren.
De intention economy is een nieuw economisch model waarin menselijke intenties de centrale rol spelen. Dit concept draait om het begrijpen, voorspellen en manipuleren van wat mensen willen of van plan zijn te doen, door middel van kunstmatige intelligentie (AI) en andere geavanceerde technologieën.
De intention economy wordt beschouwd als de opvolger van de huidige attention economy, waarin platforms zoals Facebook, TikTok en Instagram gebruikers vasthouden door hen gerichte advertenties te tonen. In de intention economy wordt echter niet alleen aandacht verkocht, maar ook informatie over wat mensen willen of van plan zijn te doen. AI modellen, zoals grote taalmodellen (LLMs), maken het mogelijk om menselijke motivaties in real-time te analyseren en te sturen.
Een van de belangrijkste toepassingen van deze technologie is het creëren van op maat gemaakte advertenties. Bijvoorbeeld, een AI model kan een gebruiker vragen: “Heeft u al gedacht aan die ene vakantie naar Bali?” of “Zal ik dat hotel voor u boeken?”. Op basis van de data die de modellen van je bezitten kunnen ze daarbij rekening met al jouw voorkeuren, tot op de details.
Echter, de vraag is of we dit willen. De onderzoekers waarschuwen namelijk dat zonder regulering de intention economy tot grote problemen kan zorgen. Denk aan de invloed dat dit kan hebben op de verloop van verkiezingen. Of de manier waarop consumenten worden gemanipuleerd in hun keuzes door bedrijven die geavanceerde AI- ystemen inzetten om koopgedrag te beïnvloeden. Zonder duidelijke richtlijnen of toezicht kan de intention economy leiden tot een verlies van privacy. Het verkopen van menselijke intenties aan de hoogste bieder kan daarnaast leiden tot een "goudkoorts" in de digitale wereld, waarbij winst boven ethiek wordt gesteld.