Aan Britse universiteiten is het aantal studenten dat betrapt wordt op valsspelen met
AI tools zoals
ChatGPT flink
gestegen. In het studiejaar 2023 / 2024 ging het om bijna 7.000 studenten, omgerekend zo’n 5,1 per 1.000 studenten. Dat is meer dan drie keer zoveel als het jaar ervoor, toen het nog 1,6 gevallen per 1.000 studenten betrof. En de trend lijkt zich door te zetten, voor het huidige studiejaar wordt zelfs een stijging naar 7,5 per 1.000 betrapte studenten verwacht.
Soort plagiaat verandert door AI
Opvallend is dat het klassieke plagiaat, simpelweg stukken tekst overnemen zonder bronvermelding, juist afneemt. In 2019 / 2020 ging het nog om 19 gevallen per 1.000 studenten, dit jaar wordt dat naar verwachting minder dan de helft: 8,5 per 1.000. Het lijkt erop dat AI het traditionele knip- en plakwerk heeft vervangen. Mogelijk komt dit ook doordat AI modellen tegenwoordig een “deep search” kunnen uitvoeren en bronnen op het internet toevoegen aan het antwoord.
Universiteiten staan voor een flinke uitdaging. Veel instellingen hebben nog geen aparte manier om AI gebruik te registreren, laat staan dat ze precies weten wanneer gebruik van een tool als ChatGPT overgaat in fraude. En hoewel plagiaat vaak zwart op wit bewezen kan worden, is dat bij AI gegenereerde tekst een stuk lastiger.
AI: valsspelen of bijles?
Ondertussen staat
TikTok vol met tips en trucs over hoe je AI teksten kunt aanpassen zodat ze niet gedetecteerd worden door plagiaat software. Niet gek dus dat sommige experts roepen om het hele systeem van toetsen te herzien. In plaats van essays zouden universiteiten meer nadruk moeten leggen op vaardigheden die moeilijker te faken zijn, zoals mondelinge communicatie, samenwerking en kritisch denken.
Studenten gebruiken AI trouwens lang niet altijd om complete essays te laten schrijven. Vaak gaat het om hulp bij het brainstormen, het structureren van gedachten of het herformuleren van zinnen. Soms gebruiken studenten met leerproblemen, zoals dyslexie, AI zelfs als ondersteunend hulpmiddel. De vraag voor universiteiten is vooral, waar trekken we de streep?