AI-gedreven advertenties stuwen groei in wereldwijde media-industrie

Nieuws
door Maartje
donderdag, 24 juli 2025 om 18:28
ai in social media automatisering personalisatie en ethiek in 2025
De wereldwijde media- en entertainmentindustrie groeit flink, en dat komt vooral door de opkomst van slimme reclame met kunstmatige intelligentie (AI). Dat blijkt uit een nieuw rapport van adviesbureau PwC, waar Reuters vandaag over berichtte.
Volgens het rapport van PwC kan de wereldwijde omzet van de media-industrie in 2029 uitkomen op zo'n 3,5 miljard dollar (ruim 3.200 miljard euro). Een groot deel van die groei komt door advertenties die met behulp van AI worden gemaakt en gepersonaliseerd voor consumenten.

Wat doet AI-reclame precies?

AI wordt steeds vaker gebruikt om advertenties beter af te stemmen op de kijker of gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan video’s op YouTube of advertenties op Instagram die precies lijken te passen bij jouw interesses. AI kan razendsnel data analyseren en op basis daarvan slimme keuzes maken over welke reclame het beste werkt.

Zorgen over privacy

Er bestaan ook zorgen over het gebruik van data van social media-gebruikers voor het creëeren van AI-advertenties. In september 2024 bracht het Amerikaanse Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) een rapport uit waarin zij kritiek uitten op het verzamelen van persoonsgegevens voor AI-systemen. Dit gebeurt meestal zonder dat mensen er toestemming voor hebben gegeven

Online wint steeds meer terrein

Op dit moment komt 72 procent van alle advertentie-inkomsten uit digitale media. In 2029 zal dat volgens PwC zelfs 80 procent zijn. Vooral advertenties op streamingdiensten, zoals bij series en films met reclame, groeien snel. Denk aan diensten zoals Netflix met een goedkoper abonnement inclusief reclames.

Ook games en concerten groeien mee

Niet alleen reclame zorgt voor groei. Ook de game-industrie, live-evenementen en bioscopen doen het goed. Games leveren straks bijna 300 miljard dollar op. AI helpt ook hier: bijvoorbeeld bij het maken van gepersonaliseerde spelervaringen of interactieve shows.

Waarom is dit belangrijk?

De manier waarop bedrijven geld verdienen met media verandert. Dankzij AI kunnen ze beter inspelen op de wensen van het publiek en gerichter reclame maken. Dat maakt ze minder afhankelijk van bijvoorbeeld abonnementen, maar het betekent dat er nog meer gegevens worden verzameld van mensen.
Plaats reactie

Populair nieuws