De stad Chengdu, die inmiddels meer auto's telt dan megasteden als Beijing en Shanghai, zet kunstmatige intelligentie (AI) in om haar toenemende verkeersproblemen aan te pakken.
Met behulp van slimme algoritmes, drones en een geavanceerd netwerk van verkeerslichten hoopt de stad het verkeer soepeler en veiliger te laten verlopen. Dat is te zien in een verslag van
lokale media.
Chengdu: meer auto's dan Beijing of Shanghai
Het lijkt verrassend, maar Chengdu – hoofdstad van de provincie Sichuan – is anno 2025 de Chinese stad met het hoogste aantal geregistreerde voertuigen. De snelgroeiende stad is een magneet voor bewoners, forenzen en bedrijven, met als gevolg een enorme druk op de wegen.
De lokale politie stond voor een dilemma: hoe houd je een stad met tienduizenden kruispunten en miljoenen voertuigen bereikbaar, zonder de stad plat te leggen met extra infrastructuur? Het antwoord: technologie.
Verkeer en AI gaan hand in hand.
Slimme verkeerslichten gekoppeld aan AI
In 2023 werden alle 9.400 kruispunten met verkeerslichten in Chengdu aangesloten op een centraal netwerk. Hierdoor konden verkeersregelaars in een Commandocentrum realtime meekijken en de duur van groen en rood licht handmatig aanpassen.
Maar in 2024 ging de stad een stap verder. Dankzij de invoering van een AI-beslismodule wordt de timing van verkeerslichten nu automatisch geoptimaliseerd op basis van actuele verkeersdata.
De AI verwerkt gegevens van camera’s en sensoren, en past per cyclus de instellingen aan. Resultaat: op sommige kruispunten neemt de doorstroming met 16% toe.
Een verkeerscoördinator legt uit: “Vroeger deden we dit handmatig, nu doet de AI het werk. Het systeem leert bij elke lichtcyclus en past zich automatisch aan.”
Drones als verlengstuk van verkeershandhaving
De technologie beperkt zich niet tot stoplichten. Chengdu experimenteert ook met drones die vanuit de lucht verkeerssituaties monitoren en snel kunnen inspelen op incidenten.
Volgens de politie kan met drones de inzet van verkeersagenten veel gerichter plaatsvinden: “We weten direct waar we mensen nodig hebben. Dat bespaart tijd en verhoogt de efficiëntie van de hulpverlening.”
Chengdu als voorbeeld voor andere megasteden
Hoewel meerdere Chinese steden technologie gebruiken voor stadsbeheer, geldt Chengdu – mede door haar snelle groei – als proeftuin én benchmark. Succesvolle toepassingen hier kunnen landelijke standaarden zetten voor verkeersmanagement met kunstmatige intelligentie.
De komende jaren wil Chengdu het aantal AI-gestuurde kruispunten uitbreiden van 200 naar volledige dekking. Daarnaast wordt onderzocht of AI ook kan worden ingezet voor zaken als parkeerverkeer, voetgangersstromen en openbaar vervoer.
Conclusie: AI als slimme oplossing voor grootstedelijke mobiliteit
Wat in eerste instantie klinkt als een futuristische oplossing, blijkt in Chengdu al dagelijkse realiteit. De inzet van AI in verkeersmanagement laat zien hoe technologische innovatie kan bijdragen aan het leefbaar houden van megasteden in een tijd van groeiende mobiliteit.
Chengdu bewijst dat het mogelijk is om met relatief lage kosten en slimme systemen verkeer efficiënter te maken – zonder dat er extra wegen bij hoeven te komen.