Kunstmatige intelligentie (AI) vriendjes winnen razendsnel aan populariteit in China. Dit komt met name naar voren in een populair spel genaamd "Love and Deepspace". Spelers moeten hierin een band opbouwen met een digitaal personage, aangedreven door AI. De bedenker van het spel, Yao Runhao, heeft hierdoor een miljarden vermogen opgebouwd.
Love and Deepspace is een interactief AI gedreven mobiele spel dat draait om romantische relaties met virtuele personages, oftewel AI vriendjes. Het spel is ontwikkeld door het Chinese bedrijf Paper Games. Door AI is het nu mogelijk om realistische en persoonlijke interacties te creëren.
Sinds de lancering in januari 2024 is het spel uitgegroeid tot een ware hit, met zes miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Het succes reikt verder dan China; ook in de Verenigde Staten (VS) zien we dat het spel aan populariteit wint.
De enorme populariteit van het spel heeft de maker, Yao Runhao, een vermogen van $1,3 miljard opgeleverd. Paper Games genereert wereldwijd ongeveer $850 miljoen aan jaarlijkse omzet.
Spelers zijn happig op de game. Waarom? Een van de voordelen van "Love and Deepspace" is dat de AI vriendjes altijd beschikbaar zijn. Of het nu midden in de nacht of tijdens een drukke werkdag is, gebruikers kunnen altijd rekenen op een luisterend oor.
En misschien wel het grootste pluspunt: geen drama. In tegenstelling tot echte relaties is er geen gedoe met ruzies of misverstanden. De virtuele partners zijn namelijk zo geprogrammeerd dat ze altijd geduldig en begripvol reageren.
Er is echter ook een maar. Deze digitale lotgenoten zijn en blijven uiteindelijk geen echte mensen. Natuurlijk, ze kunnen troost en gezelschap bieden, maar de echte menselijke connectie ontbreekt. En wat gebeurt er als we steeds afhankelijker worden van digitale vriendjes? De kans is groot dat dit onze sociale vaardigheden negatief beïnvloedt. Kijk maar naar social media: bedoeld om ons te verbinden, maar vaak zorgt het juist voor meer afstand en minder echte interactie.