Apple bereidt zich voor op een flinke upgrade van Siri: een kunstmatige intelligentie (AI)-gestuurde zoektool die het eenvoudiger moet maken om via Siri antwoorden uit het internet te zoeken. Dit systeem, intern bekend als World Knowledge Answers, moet de concurrentie aangaan met AI-tools zoals OpenAI en Perplexity, aldus
Reuters.
Integratie in meerdere apps
World Knowledge Answers zal niet alleen
Siri slimmer maken, maar ook geïntegreerd worden in andere Apple-toepassingen zoals de Safari-browser en de Spotlight-zoekfunctie. Op die manier wil Apple AI-zoektechnologie breder inzetten in het eigen ecosysteem.
Mogelijke samenwerking met Google
Een opvallend detail is dat Apple in gesprek is met Google om diens Gemini-model te gebruiken als motor achter Siri’s nieuwe zoekfunctie. Gemini zou Siri moeten helpen bij het begrijpen van complexe vragen en het geven van samenvattingen. Dit zou neerkomen op een samenwerking tussen twee van de grootste rivalen in de techwereld,
Antwoorden in plaats van links
Het idee is dat Siri niet langer enkel doorverwijst naar webpagina’s, maar direct compacte antwoorden formuleert. Daarbij kunnen ook beelden en video’s geïntegreerd worden. Het moet zo meer lijken op de ervaringen die gebruikers al kennen van AI-chatbots.
Verwachte lancering
Volgens bronnen zou de vernieuwde Siri, inclusief de AI-zoekfunctie, in het voorjaar van 2026 beschikbaar komen met iOS 26.4, kort na de introductie van de iPhone 17.
Achtergrond: Apple’s positie in de AI-race
Apple heeft met Siri een van de eerste digitale assistenten gelanceerd, maar verloor snel terrein aan Google Assistant en Amazon Alexa. In de opkomst van generatieve AI liep het bedrijf opnieuw achter op concurrenten als OpenAI, Google en Microsoft. Apple-CEO Tim Cook zei eerder dat het bedrijf bereid is fors te investeren om die achterstand in te halen, en nam dit jaar al zeven kleinere AI-bedrijven over. Het plan voor een eigen AI-zoekengine past in een bredere strategie om Siri opnieuw relevant te maken en tegelijkertijd de afhankelijkheid van Google’s zoekmachine-inkomsten te verminderen.