Google heeft samen met DeepMind en het ontwerpbedrijf Magnopus de film The Wizard of Oz uit 1939 bewerkt met behulp van
kunstmatige intelligentie. Het doel is om de film geschikt maken voor de gigantische koepelvormige LED-wand van de MSG
Sphere in Las Vegas.
De Sphere is een nieuwe bolvormige arena in Las Vegas waarvan het oppervlak bijna helemaal bestaat uit een LED scherm, meer dan 15.000 m². De originele Wizard Of Oz film werd in 4:3‑formaat opgenomen. Voor de Sphere moest het beeld echter volledig worden aangepast aan de gebogen schermen, met een resolutie van 18K en een breedte van 270 graden. De met AI aangepaste versie wordt vanaf 28 augustus van dit jaar vertoond in Las Vegas.
90% van de film aangevuld door AI
Volgens
TechCrunch is ongeveer 90% van de filmbeeldvorming uitgebreid met AI. Daarbij is gebruikgemaakt van AI‑modellen zoals
Gemini Veo en
Imagen 3 om ontbrekende details in te vullen. Denk aan muren, vloeren, meubels of mensen die buiten beeld bleven in de originele opnames. Deze aanpak ging verder dan alleen opschalen: Google gebruikte AI ook om visuele informatie te reconstrueren of aan te vullen, op basis van historische gegevens en de stijl van de film.
Samenwerking tussen tech en filmindustrie
Magnopus, dat eerder werkte aan de remakte van The Lion King uit 2019, ontwikkelde digitale 3D-omgevingen waarin AI-conversies konden worden getest. Google zegt dat alle bewerkingen zijn gedaan met respect voor het origineel.