LinkedIn kondigde recent aan dat het vanaf 3 november 2025 persoonsgegevens van Europese leden wil gebruiken om
AI-modellen te trainen. Het gaat om een wijziging in de gebruiksvoorwaarden waarin
LinkedIn onder meer profielinformatie, interacties en content van leden wil inzetten voor functies zoals berichtsuggesties en schrijfassistentie, aldus
Radar.
De gegevens die LinkedIn wil gebruiken omvatten onder meer jouw naam, foto, huidige functie, werkervaring, publicaties en aanbevelingen. Ook gebruiksdata, zoals wat je intypt in zoekopdrachten of prompts, wat je aan content plaatst, én groepsberichten, vallen onder de plannen. LinkedIn belooft dat privéberichten niet gebruikt worden, en dat gebruikers die jonger zijn dan 18 jaar buiten de AI-dataverzameling blijven.
Hoe kun je je afmelden?
Jouw toestemming voor dit gebruik wordt “automatisch” verondersteld, tenzij je uitdrukkelijk je bezwaar maakt. LinkedIn biedt jou de mogelijkheid om je af te melden via een speciaal afmeldingsformulier op hun website. Die keuze zou geen invloed hebben op jouw toegang tot AI-functies zoals de schrijfassistent binnen LinkedIn.
De precieze manier om je af te melden wordt via die pagina geregeld. LinkedIn geeft aan dat je hiermee het gebruik van je data voor AI-training stopt, terwijl je nog steeds gebruik kunt maken van de functie waarin AI content voortstelt.
Waarom LinkedIn dit wil
LinkedIn wil AI gebruiken om diensten te verbeteren: betere suggesties voor berichten, snellere herkenning van relevante content en meer slimme hulpmiddelen in het platform. Door gebruikersdata te integreren in de AI-training, hoopt het bedrijf dat de modellen beter passen bij hoe mensen op LinkedIn communiceren.
In andere techbedrijven is dit niet ongewoon: LinkedIn is niet het enige platform dat gebruikersdata inzet voor AI-training. Meta (moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp), Apple en Vinted hebben eerder soortgelijke stappen aangekondigd. (Bron: Radar)
Kritische vragen en zorgen
Hoewel LinkedIn zegt dat privéberichten niet meedoen en minderjarige accounts worden uitgesloten, blijft transparantie belangrijk. Hoe nauwkeurig is de uitsluiting? En hoe effectief is de anonimiteit? De vraag blijft of de gegevens in praktijk zodanig geanonimiseerd zullen zijn dat individuele gebruikers niet herleidbaar zijn.
Daarnaast is er de kwestie van invloed. Als je content of interacties onderdeel zijn van de trainingsdata, kan dat je ervaringen beïnvloeden, welke posts zichtbaar worden, welke suggesties je krijgt, zonder dat je dat als gebruiker doorhebt.
Tot slot blijft de gebruikservaring relevant: gebruikers moeten makkelijk en duidelijk toegang hebben tot de afmeldingsmogelijkheid. De drempel om je af te melden mag niet te hoog zijn.