De inzet van kunstmatige intelligentie verandert in hoog tempo hoe
bedrijven werken, ook in de
luchtvaart. Lufthansa laat zien dat het daarbij niet alleen gaat om slimme chatbots of efficiëntere boekingssystemen. De Duitse luchtvaart reus kiest voor een grootscheepse herstructurering waarin
AI en automatisering een sleutelrol spelen.
AI maakt banen overbodig
Lufthansa kondigt aan dat het tegen 2030 ongeveer 4.000 administratieve banen schrapt, voornamelijk in Duitsland. Zo
rapporteert de Wall Street Journal. Volgens het bedrijf verdwijnen vooral taken die straks dubbel werk opleveren of volledig geautomatiseerd kunnen worden door
AI.
Het gaat niet om piloten, cabine- of grondpersoneel, maar om functies op kantoor zoals administratie en ondersteunende diensten. De luchtvaartgroep, die wereldwijd zo’n 102.000 mensen in dienst heeft, verwacht dat een deel van de banen via vrijwillig vertrek of vervroegd pensioen kan verdwijnen.
Het besluit past in een bredere strategie om de verschillende luchtvaartmaatschappijen binnen de groep, Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines en ITA Airways, nauwer te laten samenwerken. Door processen te integreren en AI systemen in te zetten, wil Lufthansa dubbele werkzaamheden vermijden en de besluitvorming versnellen. AI wordt onder meer gebruikt om planning, onderhoud en klantenservice te optimaliseren.
Nieuwe doelen en investeringen
Ondanks de bezuinigingen blijft Lufthansa investeren. Het bedrijf wil tot 2030 meer dan 230 nieuwe, zuinigere vliegtuigen in gebruik nemen en mikt vanaf 2028 op een EBIT marge van 8 tot 10 % en een vrije kasstroom van meer dan 2,5 miljard euro per jaar. Met deze koers wil Lufthansa de concurrentie voorblijven en tegelijkertijd duurzamer opereren.
Lufthansa ziet kunstmatige intelligentie niet alleen als kostenbesparing, maar ook als motor voor groei. Door routinetaken te automatiseren en data slimmer te gebruiken, hoopt de maatschappij klanten sneller en persoonlijker te bedienen en haar netwerk efficiënter aan te sturen. De reorganisatie markeert zo een belangrijke stap in de digitale transformatie van een van Europa’s grootste luchtvaartbedrijven.