Accenture staat voor een grote verandering. Terwijl het grote consultancybedrijf fors inzet op kunstmatige intelligentie, vallen er tegelijkertijd duizenden banen weg. De koerswijziging zet druk op personeel en de
consultancy markt, en laat zien hoe snel
AI de wereld
bedrijven op zijn kop zet.
Nieuwe realiteit voor Accenture medewerkers
In de afgelopen drie maanden heeft Accenture ruim 11.000 banen geschrapt. CEO Julie Sweet waarschuwt dat meer medewerkers “op korte termijn uitgefaseerd” worden als zij niet kunnen worden omgeschoold voor AI. Zo
deelde de CEO in een conference call met werknemers.
Het bedrijf heeft nu 779.000 medewerkers, tegenover 791.000 drie maanden geleden. Dat betekent dat vooralsnog dat het werknemersbestand met zo’n 2,5% is afgenomen. Met een herstructureringsprogramma van $865 miljoen wil Accenture de organisatie sneller klaarstomen voor de
AI toekomst. Alleen al het afgelopen kwartaal kostten ontslag en reorganisatie $615 miljoen en wordt er nog eens $250 miljoen verwacht voor het lopende kwartaal.
AI als groeimotor voor consultancy
Ondanks de ingrijpende sanering kijkt Accenture vooruit. Generatieve AI projecten leveren inmiddels $5,1 miljard dollar aan nieuwe opdrachten op, vergeleken met $3 miljard een jaar eerder.
Het aantal medewerkers met AI- en data vaardigheden groeide daarnaast in twee jaar van 40.000 naar 77.000. Tegelijkertijd steeg de jaaromzet met 7% naar $69,7 miljard en de nettowinst met 6% naar $7,83 miljard. Dat geeft een duidelijk signaal af, Accenture verdient goed aan AI. Voor het nieuwe boekjaar mikt het consultancy bedrijf op een omzetgroei van 2% tot 5%. De prognose valt lager uit door bezuinigingen bij de Amerikaanse overheid.
Blik op de toekomst
Het adviesbedrijf wil de operationele winstmarge blijven vergroten met minstens 0,1% per jaar, ondanks de onrust. Toch reageerde de beurs teleurgesteld: het aandeel Accenture daalde 2,7% afgelopen donderdag en staat zelfs op het laagste niveau sinds november 2020. De verandering in strategie van Accenture laat zien hoe bedrijven zich moeten aanpassen aan de razendsnelle opkomst van AI, met kansen voor groei, maar ook harde keuzes voor personeel.