Kunstmatige intelligentie (AI) vindt zijn weg in een tal van sectoren. Ook de luchtvaartsector blijft niet achter en
speelt de technologie een cruciale rol in het verbeteren van de doorstroming op luchthavens.
Gate allocatie, het proces van het toewijzen van parkeerplekken voor vliegtuigen, is een complex probleem met miljarden mogelijke combinaties. Een goede toewijzing kan de tijd die vliegtuigen op het asfalt doorbrengen verkorten, wat niet alleen wachttijden voor passagiers vermindert, maar ook het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot van luchtvaartmaatschappijen en de huurkosten voor het parkeren verlaagt.
Met de toenemende druk op luchthaven capaciteit biedt efficiënte gate toewijzing niet alleen directe voordelen voor luchtvaartmaatschappijen, maar kan het ook helpen de behoefte aan fysieke uitbreiding van luchthavens te verminderen. Zo wordt de huidige infrastructuur beter benut en worden operationele kosten verlaagd.
Positieve resultaten
Momenteel gebeurt de gate toewijzing op veel luchthavens nog handmatig of met simpele softwaretools zoals Excel. Dit kost niet alleen veel tijd, maar is ook erg inefficiënt. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines zijn daarom begonnen met het gebruik van verschillende geavanceerdere technologieën, zoals machine learning. Met behulp van real-time gegevens over vluchten en taxi tijden kunnen systemen zoals Smart Gating vliegtuigen sneller aan de dichtstbijzijnde beschikbare gate toewijzen. Dit heeft de taxi tijden op Dallas Fort Worth International Airport al met 20% verminderd en miljoenen liters brandstof bespaard.
Quantum Computing
Naast
AI kijken luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa naar de toekomst met quantum computing. Hoewel deze technologie nog in de kinderschoenen zit, biedt het een enorme potentie. Quantum computing biedt ook nieuwe mogelijkheden voor het oplossen van complexe problemen zoals gate allocatie. Lufthansa voert momenteel tests uit om te bepalen hoe quantum computing de gate toewijzing kan optimaliseren. De eerste simulaties tonen aan dat de gemiddelde doorlooptijden voor passagiers met bijna 50% kunnen worden verkort, wat de efficiëntie van luchthavens aanzienlijk zou verbeteren.