Meta gebruikt je gesprekken met AI voor gerichte advertenties, met beperkingen

Nieuws
door Maartje
donderdag, 02 oktober 2025 om 15:00
ai whatsapp meta
Vanaf 16 december 2025 zal Meta gesprekken die je voert met zijn AI-chatfuncties gebruiken om je aangemaakte content, advertenties en aanbevelingen meer af te stemmen op jouw interesses. In feite worden je tekst- en spraakinteracties een nieuw inputkanaal naast wat je klikt, volgt of leuk vindt op Facebook, Instagram en andere Meta-diensten, volgens Reuters en The Verge.
Meta geeft aan dat voor gevoelige onderwerpen zoals godsdienst, politieke overtuiging, gezondheid, etniciteit, seksuele geaardheid of vakbondslidmaatschap geen personalisatie zal plaatsvinden. De aankondiging belooft dus een grens: niet alles mag worden ingezet voor advertenties.

Hoe werkt de uitrol en wie wordt getroffen?

Meta zal gebruikers vanaf 7 oktober informeren over de komende wijziging. De nieuwe regels gelden standaard voor wie de AI-chat gebruikt; een echte “opt-out” is niet mogelijk. Als je Facebook, Instagram of WhatsApp hebt gekoppeld via Meta’s Accounts Center, kunnen je AI-gesprekken op één platform invloed hebben op wat je op andere platforms ziet.
Toch geldt dit niet meteen overal: de update wordt in eerste instantie niet geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk, de Europese Unie en Zuid-Korea vanwege lopende regelgeving.

Waarom Meta dit doet

Meta ziet dit als een manier om AI slimmer te integreren in zijn advertentiemodel. Door gesprekken en intenties te analyseren, kan het bedrijf betere advertentiedoelen definiëren en relevanter materiaal tonen: stel je vraagt in AI naar wandelroutes, dan kan je later advertenties voor wandelschoenen of aanbevelingen voor lokale paden zien. (
Deze verschuiving is onderdeel van een bredere strategie: AI is steeds meer een kernonderdeel van Meta’s platformvisie, en het bedrijf zoekt naar manieren om de enorme investeringen in AI te financieren.

Risico’s, twijfels en nadere vragen

Ook al belooft Meta geen gebruik te maken van gevoelige conversaties voor advertenties, er blijven zorgen. Wat telt precies als “gevoelig onderwerp”? En wie beoordeelt of een gesprek al dan niet gevoelig is?
Het ontbreken van een echte opt-out is ook kwetsbaar: gebruikers kunnen er dus niet voor kiezen om deze vorm van data­gebruik volledig uit te sluiten als ze de AI-chat wel gebruiken.
Een andere uitdaging: encryptie. In apps als WhatsApp en Messenger zijn gesprekken versleuteld. Meta stelt dat de “behandeling van versleutelde gesprekken” niet verandert, maar het blijft onduidelijk hoe het technisch precies werkt in relatie tot advertentiedata.
Ten slotte ligt er een ethische kwestie op de loer: AI-gesprekken zijn vaak persoonlijker en minder bedacht dan posts op sociale media. Wanneer die gesprekken worden ingezet voor advertenties, verandert de relatie tussen gebruiker en platform.
loading

Loading