Wellicht heb je er nog nooit van gehoord, het tech bedrijf NTT. De organisatie staat voor Nippon Telegraph and Telephone Corporation en is een van de grootste Japanse telecommunicatie bedrijven ter wereld. Het feit dat de technologiereus gaat samenwerken met autofabrikant Toyota is dus groot nieuws. In het specifiek slaan ze de handen ineen voor een ambitieus project in mobiliteit, kunstmatige intelligentie (AI) en telecommunicatie.
Samen investeren de twee bedrijven bijna $3,3 miljard in de ontwikkeling van een geavanceerd Mobiliteits AI platform. Het doel? Het volledig elimineren van verkeersongelukken en het bevorderen van verkeersveiligheid door middel van slimme technologie.
Toyota richt zich hierbij op de ontwikkeling van software gedefinieerde voertuigen (SDV's), waarbij veiligheid en beveiliging voorop staan. Deze voertuigen zijn ontworpen om ongelukken te voorkomen, vooral door verbeterde zichtbaarheid en ondersteuning van geautomatiseerde rijdiensten. De evolutie van SDV's vraagt echter om een robuuste infrastructuur. Denk hierbij aan hoogwaardige, snelle communicatienetwerken en een AI-infrastructuur die enorme hoeveelheden data kan verzamelen en verwerken.
Een van de pijlers van dit project is een infrastructuur coöperatieve aanpak, waarbij mensen, voertuigen en technologie voortdurend verbonden zijn. Dit maakt data-gestuurde rijondersteuningssystemen en de ontwikkeling van toekomstgerichte geautomatiseerde rij technologieën mogelijk. Door een gezamenlijk Mobiliteits AI platform te bouwen, willen NTT en Toyota de technologische vooruitgang stimuleren. Dit platform omvat een geavanceerd communicatiesysteem en een gedistribueerde datacenter infrastructuur, die data snel en efficiënt verwerkt.
Bovendien zal het project gebruikmaken van de IOWN technologie van NTT. Datacenters worden strategisch geplaatst op locaties met hernieuwbare energie, wat zorgt voor efficiënte stroomverdeling en verwerking. Zo dragen de bedrijven bij aan duurzame technologische oplossingen. Het project richt zich op het voorkomen van botsingen bij onoverzichtelijke kruispunten, geavanceerde rijondersteuning en AI die leert van enorme hoeveelheden rijdata. De hoop is dat in de toekomst dergelijke ongelukken tot de verleden tijd behoren.