AI biedt uitkomst in de geestelijke gezondheidszorg

Nieuws
door Thomas
donderdag, 03 oktober 2024 om 10:00
gezondheidszorg ai machien learning
Kunstmatige intelligentie (AI) heeft de potentie om een tal van sectoren te transformeren. Zo ook de gezondheidszorg waar de technologie op innoverende wijze ingezet kan worden. Steeds meer patiënten zien de voordelen van AI in de geestelijke gezondheidszorg. Uit een recent onderzoek van de Columbia University School of Nursing blijkt dat bijna 50% van de ondervraagde Amerikanen AI als positief ervaart binnen deze sector.
Het onderzoek betrok 500 volwassenen in de Verenigde Staten (VS) en richtte zich op hun percepties van AI binnen de geestelijke gezondheidszorg. Een opvallende uitkomst was dat vooral zwarte respondenten en mensen met een lagere gezondheidsgeletterdheid AI als nuttig zien. Vrouwen waren daarentegen minder positief over het gebruik van AI.

Zorgen van patiënten

Toch zijn er zorgen. Patiënten maken zich vooral druk om de betrouwbaarheid van AI tools. Onjuiste diagnoses en het verlies van persoonlijke interactie met zorgverleners werden als grootste problemen gezien. Daarnaast hechten de meeste patiënten veel waarde aan vertrouwelijkheid en autonomie. Ruim 80% van de deelnemers gaf aan dat vertrouwelijkheid, autonomie en inzicht in hun persoonlijke gezondheidsrisico’s cruciaal zijn bij het gebruik van AI.
Wat betreft de verantwoordelijkheid bij verkeerde diagnoses, vindt 81,6% van de deelnemers dat de zorgverlener verantwoordelijk moet blijven, zelfs wanneer AI wordt ingezet voor diagnoses.

Andere AI toepassingen in de gezondheidszorg

Uit onderzoek van VULTR blijkt dat de gezondheidszorg- en levenswetenschappensectoren vooroplopen in de adoptie van AI. Gemiddeld worden in deze sectoren meer dan 170 AI modellen in productie gebruikt. Een goed voorbeeld zijn de innovaties zoals 3D-beeldvorming in ziekenhuizen die voor snellere en nauwkeurigere diagnoses zorgen.
In 2023 rapporteerde 81% van de organisaties die volwassen AI toepassen betere resultaten, met verbeteringen in klanttevredenheid en omzet. Ook zijn er forse efficiëntiewinsten in marketing, met hogere conversieratio’s en lagere kosten per klant. Hoewel er aanzienlijke vooruitgang is, blijven uitdagingen zoals data governance en beveiliging obstakels.