AI innovatie in gaming wekt zorgen onder ontwikkelaars

Nieuws
door Thomas
dinsdag, 16 juli 2024 om 12:00
nvidias nieuwe ai project focus op gaming
De videogame industrie bevindt zich momenteel in een periode waarin veel gaat veranderen Jess Hyland, een ervaren videogame kunstenaar. Ze wijst op de groeiende instabiliteit binnen de sector die alles te maken heeft met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Zo hebben in de afgelopen twee jaar duizenden werknemers wereldwijd hun banen verloren en verschillende succesvolle studio's zijn gesloten.
Jess Hyland heeft gewerkt aan diverse projecten binnen de gaming sector en is momenteel actief betrokken bij de Independent Workers Union of Great Britain's (IWGB) game workers branch. Hyland is lid van de AI werkgroep binnen deze vakbond en heeft publiekelijk haar zorgen geuit over de impact van generatieve AI technologieën op de werkgelegenheid en de creatieve processen binnen de industrie.

Impact op banen

Bedrijven zoals Nvidia, Electronic Arts en Ubisoft investeren aanzienlijk in AI technologieën, die worden geprezen om hun potentieel om ontwikkeltijd te verkorten en een gepersonaliseerde gebruikerservaring te bieden. Hoewel AI aanzienlijke voordelen kan opleveren, zijn er ook aanzienlijke zorgen over de impact ervan op banen.
Veel creatieve professionals vrezen dat ze meer tijd zullen besteden aan het corrigeren van door AI gegenereerde inhoud in plaats van zelf creatief werk te verrichten. Het is duidelijk dat de toekomst van de industrie zal moeten zorgen voor een balans tussen technologische vooruitgang en de bescherming van creatieve banen.

Klonen en auteursrecht

Daarnaast roept de toenemende mogelijkheid van AI om kunstwerken en andere assets te kopiëren, vragen op over copyright en de financiële duurzaamheid van onafhankelijke studio's. De technologieën die AI aandrijven, worden vaak getraind op grote hoeveelheden online beschikbare data, wat leidt tot beschuldigingen van inbreuk op auteursrechten.

Weerstand van gamers

De weerstand tegen AI groeit echter ook onder gamers. Voorbeelden hiervan zijn de negatieve reacties op synthetische stemlijnen in het spel "The Finals" en de kritiek op het gebruik van gegenereerde kunst in "Foamstars".