In de nieuwste editie van Vogue is iets opvallends gebeurd, voor het eerst is er een
AI model gebruikt in een mode reclame. Het gaat om een advertentie van
kledingmerk Guess. Het model op de foto is niet echt, maar gemaakt met kunstmatige intelligentie door het bedrijf Seraphinne Vallora. Twee jonge architecten zijn de oprichters van dit AI bedrijf en zien het als een creatieve stap vooruit.
AI modellen zetten modewereld op scherp
Toch zorgt de advertentie voor flink wat
discussie. Veel mensen maken zich
zorgen over het beeld dat zo’n “perfect” AI model oproept, aldus de BBC in gesprekken met experts uit de mode industrie. Het gezicht van de AI modellen is symmetrisch, de huid is vlekkeloos, en er is geen spoortje van imperfectie te bekennen. Dat is precies waar het wringt.
Volgens sommige modellen is het gebruik van AI schadelijk voor de mode-industrie. Zo wordt gevreesd dat dit soort ontwikkelingen banen gaan kosten en jonge mensen nog onzekerder maken over hun uiterlijk.
Vervanging of aanvulling? AI roept twijfels op
Volgens Seraphinne Vallora is het maken van zo’n AI model helemaal niet simpel. Het kost tijd en moeite, zeggen ze. Ook zou het publiek zelf de ruimte moeten kunnen krijgen om te bepalen wat scoort. Posts met diverse of plus size AI modellen zouden volgens hen minder likes en reacties krijgen op sociale media, vandaar dat de voorkeur uitgaat naar slanke AI modellen.
Daarnaast is de technologie volgens de Seraphinne Valorra oprichters nog niet goed genoeg om realistische plus size modellen te maken. Dat roept vragen op, ligt het aan de techniek of aan vooroordelen in de data?
Op de advertentie staat wel “AI gegenereerd” vermeld, maar dat was in heel kleine letters volgens critici. In veel landen is er bovendien geen wet die bedrijven verplicht om AI content duidelijk te labelen dus deze toevoeging is geheel vanuit Guess zelf gedaan.
Volgens de makers hoeven echte modellen zich geen zorgen te maken: AI moet hen aanvullen, niet vervangen. Maar of dat echt zo blijft, is nog maar de vraag.