AI revolutioneert onderwijs voor studenten met beperkingen

Nieuws
door Thomas
donderdag, 26 december 2024 om 12:00
ai in het onderwijs technologie

Kunstmatige intelligentie (AI) blijkt veel impact te hebben op het onderwijslandschap. Met name voor studenten met een beperking kan de technologie ingrijpend zijn. Voor veel jongeren met leerstoornissen, zoals dyslexie, taal- of spraakproblemen, biedt AI ongekende kansen. Makenzie Gilkison, een 14-jarige met dyslexie, is een inspirerend voorbeeld en werd door nieuws platform ApNews geïnterviewd.

Dankzij AI tools zoals een op maat gemaakte chatbot en een woordvoorspellingsprogramma (topwoord voor scrabble trouwens) kan Gilkison nu beter meekomen in de klas en presteert zij op hoog niveau. Het is een voorbeeld van hoe AI studenten kunnen helpen met diverse beperkingen. Zo kunnen teksten worden voorgelezen, ingewikkelde passages worden samengevat, en problemen in begrijpelijke stappen worden uitgelegd. Een populair hulpmiddel is Question AI, waarmee leerlingen zoals Ben Snyder moeilijke wiskunde problemen beter begrijpen dankzij verschillende uitlegmethoden.

Geen vervanging

Scholen staan echter ook voor de uitdaging om de voordelen van AI te benutten zonder dat dit de ontwikkeling van basisvaardigheden in de weg staat. Mary Lawson van de Council of the Great City Schools benadrukt dat technologie ondersteunend moet zijn en studenten moet stimuleren om hun vaardigheden te verbeteren. Het is cruciaal dat AI niet wordt gezien als een vervanging voor leren, maar als een hulpmiddel om leerprocessen te versterken. Daarbij moeten docenten en ouders samenwerken om ervoor te zorgen dat leerlingen niet afhankelijk worden van technologie, maar deze juist gebruiken om zelfstandiger en zelfredzamer te worden.

Investeringen

De Amerikaanse overheid ziet de potentie van de technologie en investeert daarom sterk in AI innovaties voor het onderwijs. Bijvoorbeeld in tools die kinderen met spraak- en taalproblemen ondersteunen. Deze ontwikkelingen helpen scholen om de kloof te overbruggen en gelijke kansen te creëren voor alle leerlingen.

Daarnaast richt de financiering zich op onderzoek naar nieuwe toepassingen, zoals betere herkenning van handschriften en verfijning van spraak-naar-tekst-technologie, zodat ook kinderen met complexe leerstoornissen beter geholpen kunnen worden.

Populair nieuws

Laatste reacties